Filament Rosa3D Refill PLA Magic Silk 1,75mm 1kg - Midnight City
- Nowość!
- Darmowa dostawa
Koła zębate są elementami wykonującymi ruch obrotowy, które współpracują ze sobą poprzez regularnie rozmieszczone zęby, tworząc przekładnię do przenoszenia momentu obrotowego (do przekazywania ruchu obrotowego).
Jak działa koło zębate? Zastosowanie kół zębatych umożliwia zmianę prędkości obrotowej obiektu napędzanego, momentu obrotowego, a także kierunku obrotu (obrotu koła zębatego) - najpopularniejszym przykładem jest użycie biegu wstecznego w pojazdach kołowych.
W ofercie posiadamy szeroką ofertę kół zębatych. Dostępne są m.in. koła zębate plastikowe z tworzyw sztucznych i aluminium zróżnicowane pod kątem wymiarów i ilości zębów, a także zestawy z paskami napędowymi.
Koło zębate 20T - GT2 - 16x16x8mm
Aluminiowe koło zębate GT2 posiadające 20 zębów . Średnica: 16 mm, wysokość: 16 mm, średnica otworu: 8 mm.Koło zębate 20T - GT2 - 5mm - podwójne
Aluminiowe podwójne koło zębate posiadające po 20 zębów . Produkt stanowi element montażowy, w którym szerokość pojedynczego koła wynosi 15 mm , wysokość jest równa 28 mm...Przekładnia ślimakowa, plastikowa, 6x10mm - biała - 10szt.
Ślimak czyli rotor do przekładni ślimakowej, wykonany z tworzywa sztucznego. Posiada gwint walcowy. Średnica przekładni wynosi 6 mm , a długość całkowita 10 mm . Może być...Koło zębate dla paska GT2 20 zębów
Koło zębate dla paska GT2 służy do przekazywania napędu z silnika na pasek zębaty GT2. Dzięki dużej wysokości samego koła możemy montować paski zębate o dużej średnicy ....Koło zębate 20T- GT2 - 8mm - podwójne
Podwójne koło zębate GT2 z 20 zębami. Szerokość pojedynczego koła wynosi 15 mm . Średnica otworów równa 8 mm.Pojedyncze koło pasowe - wiszące - 10x24mm
Pojedyncze, wiszące , metalowe koło pasowe o szerokości 10 mm i średnicy 24 mm . Koło może obracać się o 360°. Wymiary całości to: 53 x 25 x 15 mm.Pasek klinowy - 2x90mm - guma - 10szt.
Gumowy pasek służący do przeniesienia napędu np. z wału silnika na inny moduł, grubość paska wynosi 2 mm, natomiast średnica 90 mm. Zestaw zawiera 10 szt. pasków.Pas zębaty 10x198mm + koło zębate 12T - 6mm - 2szt.
Zestaw pasa i kompatybilnych kół zębatych . Obwód pasa wynosi ok. 198 mm , a jego szerokość to 10 mm . Koło posiada 12 zębów. Szerokość powierzchni zęba wynosi 11,2 mm,...Podwójne koło pasowe - wiszące - 2x 9x19mm
Podwójne, wiszące, metalowe koło pasowe o szerokości 9 mm i średnicy 19 mm. Koło może obracać się o 360 °. Wymiary całości to: 58 x 29 x 26 mm.Pas zębaty 10x198mm + koło zębate 12T - 5mm - 2szt.
Zestaw pasa i kompatybilnych kół zębatych . Obwód pasa wynosi ok. 198 mm , a jego szerokość to 10 mm . Koło posiada 12 zębów. Szerokość powierzchni zęba wynosi 11,2 mm,...Pas zębaty 10x198mm + koło zębate 12T - 8mm - 2szt.
Zestaw pasa i kompatybilnych kół zębatych . Obwód pasa wynosi ok. 198 mm , a jego szerokość to 10 mm . Koło posiada 12 zębów . Szerokość powierzchni zęba wynosi 11,2 mm,...Koło pasowe - 18x8x3mm - z łożyskiem
Aluminiowe koło pasowe posiadające łożysko . Produkt stanowi element montażowy, którego średnica wynosi 18 mm , wysokość jest równa 8 mm , a średnica otworu to 3 mm ....Zestaw kół zębatych - 61 elementów
Zestaw kół zębatych w różnych rozmiarach i kształtach zawierający 61 elementów. Koła zębate i inne elementy zestawu zostały wykonane z wytrzymałego tworzywa sztucznego.Koło zębate 16T - GT2 - 14x13x5mm
Aluminiowe koło zębate GT2 posiadające 16 zębów . Produkt stanowi element montażowy, którego średnica koła wynosi 13 mm , wysokość jest równa 14 mm , a średnica otworu to...Zestaw kół zębatych i pasków - 75 elementów
Zestaw kół zębatych, pasków i kół pasowych w różnych rozmiarach i kształtach zawierający 75 elementów.Zobacz również
Podstawowym parametrem kół zębatych, na który trzeba zwrócić uwagę przy ich doborze pod Wasz projekt, jest liczba zębów rozmieszczonych na obwodzie zewnętrznym koła. Ważna jest również wysokość stopy zęba. Dla przekładni z kołami o dużych zębach łatwo jest ręcznie obliczyć ich przełożenie z uwagi na małą ilość zębów. Natomiast w przypadku przekładni (umożliwiającej przeniesienie napędu) o dużej ilości małych zębów, dobór do projektu może się to okazać problematyczny i wówczas najlepiej polegać na dokumentacji dostarczanej od producenta. Każde koło zębate powinno być dokładnie opisane.
Kolejnym parametrem określającym geometrię kół zębatych jest ich moduł, tj. rozmiar pojedynczego zęba wyznaczany na podstawie odległości środków jednoimiennych boków zębów od siebie. Im większy moduł, tym większe zęby koła. Dobierając koła zębate, należy brać pod uwagę także ich średnicę podziałową oraz średnicę zewnętrzną.
Średnica podziałowa jest wyznaczona przez prostą przechodzącą przez środki odległości między zębami na obwodzie koła zębatego, a średnica zewnętrzna jest wyznaczona przez prostą łączącą wierzchołki zębów rozłożonych naprzeciw siebie na okręgu bazowym koła zębatego.
Odpowiednio należy dobrać też materiał - do wyboru mamy koła zębate plastikowe z tworzyw sztucznych i aluminium.
Wydajność przekładni zębatej jest określona przez jej parametry robocze, tj. moment obrotowy, prędkość obrotową i moc. Moment obrotowy obrazuje siłę przyłożoną na ramię o określonej długości - dla kół zębatych, moment obrotowy zależy od średnicy kół, między którymi jest on przekazywany. Dodatkowo zachęcamy do zapoznania się z całym asortymentem kategorii elementy montażowe, w której można znaleźć nie tylko koło zębate wspólnie zazębiające, ale również śmigła, podwozia robotów, mocowania do silników, dystanse, przejściówki do silników i wiele więcej.
Prędkość obrotowa zespołu kół zębatych, określa ilość obrotów wykonywanych na określonym przedziale czasowym, przez koło wyjściowe układu.
Kiedy koło o większej średnicy napędza koło o mniejszej średnicy, wówczas dla jednego obrotu większego koła, mniejsze koło wykona większą ilość obrotów na tym samym przedziale czasowym - takie rozwiązanie jest przekładnią zwiększającą obroty (wyższa prędkość kół).
Natomiast mniejsze koło napędzające większe koło, jest układem umożliwiającym redukcję prędkości obrotowej. Takie rozwiązanie jest stosowane, gdy projekt wymaga niższej prędkości na kołach zębatych.
Stosunek rozmiarów dwóch kół współpracujących ze sobą jest liniowo proporcjonalny do zmian prędkości i momentu obrotowego między nimi. Z kolei moc układu kół zębatych, określa jaką maksymalną ilość energii, jaką układ może dostarczyć przez jednostkowy czas (w trakcie obrotu kół).
Na wartość mocy przekładni, również znaczący wpływ ma moc na wyjściu układu napędzającego przekładnię, np. na wale silnika, przy czym moc na wyjściu przekładni pozostaje stała, niezależnie od wymiarów kół zębatych tworzących przekładnię.
Koła zębate mogą być częścią wieńca zębatego, który wyróżnia się wyższą nośnością w porównaniu do standardowych przekładni. Wieniec zębaty zbudowany jest najczęściej identycznych elementów.
Koła zębate stanowią podstawowe elementy przeniesienia napędu w mechanizmach precyzyjnych, pojazdach i wielu innych dziedzinach techniki. Pozwalają redukować prędkość i zwiększać moment obrotowy (lub – przeciwnie – zwiększać prędkość obrotową przy zmniejszeniu momentu), a także odwracać kierunek obrotów, nadawany np. przez silnik elektryczny.
Wynalezienie kół i przekładni zębatych przypisuje się starożytnym Grekom z Aleksandrii, którzy w trzecim wieku p.n.e. pracowali nad prostymi mechanizmami. Warto jednak dodać, że niektórzy historycy doszukują się istnienia kół zębatych w rydwanach chińskich z XXVII w. p.n.e.