Silniki micro Pololu seria Low Power – dla kogo i do czego
Silniczki elektryczne to przede wszystkim sprzęt dla elektroników, robotyków i majsterkowiczów różnego rodzaju. Podobne komponenty znajdują się w szczoteczkach elektrycznych, czy w samochodach zabawkach dla dzieci. Opisywana seria silniczków Low Power to doskonałe narzędzie do tworzenia urządzeń o niskim poborze energii. To z kolei może potencjalnie przekładać się na dłuższy czas pracy całego urządzenia lub możliwość zmniejszenia jego wagi oraz rozmiarów (dzięki możliwości zastosowania mniejszej ilości ogniw). Mniejsza moce i prędkości to cechy, które sprzyjają ich zastosowaniu do zabawek, z których mogą korzystać dzieci – sprzęt o mniejszej mocy jest bezpieczniejszy. Silniczki od producenta Pololu to także bardzo chętnie wybierany produkt przez studentów uczelni technicznych. Znakomicie sprawdzają się w wielu rodzajach projektów i charakteryzują się wysoką trwałością, co w ostatecznym rozrachunku przekłada się na oszczędność (brak konieczności częstych zakupów takich elementów). Firma Pololu oprócz silników oferuje klientom wiele innych przemyślanych i dobrze zaprojektowanych elementów, które mogą przydać się podczas budowy na przykład robota mobilnego. Chodzi między innymi o elementy takie jak plastikowe kółka, sterowniki do silników, gotowe enkodery, dopasowane mocowania do silników czy nawet całe roboty (na przykład minisumo).
Co oferujemy w tym dziale
W naszej ofercie dostępny jest duży wybór silniczków z serii Low Power. Różnią się one przede wszystkim rodzajem przekładni, co wpływa na moment obrotowy oraz prędkość obrotów. Poszczególne modele nieznacznie różnią się między sobą rozmiarami – średnica urządzenia we wszystkich jest jednakowa, ale długość występuje w rozmiarach 24 mm, 30 mm i 35 mm, waga waha się w zależności od modelu między 10 g a 16 g (najczęściej około 10 g), a średnica wału to zazwyczaj 3 lub 4 mm. Napięcie zasilania silniczków waha się od 1 V do 9 V, ale najczęściej jest to od 3 V do 9 V. Sprzęt tego typu pobiera najmniej prądu, kiedy jest już w ruchu oraz nie ma na nim obciążenia – takie wartości podaje się w specyfikacji. W zależności od modelu natężenie może wynosić 30 mA, 35 mA, 40 mA lub 70 mA. Przykładowo przy silniku, którego natężenie określone jest na 40 mA, przełożenie wynosi 50:1, a moment obrotowy to około 0,5 kg*cm – podczas rozruchu wału wartość pobieranego prądu może wynieść około 360 mA (dziewięciokrotność 40 mA). Deklarowane przekładnie dla poszczególnych modeli to 5:1, 10:1, 30:1, 50:1, 75:1, 100:1, 150:1, 210:1, 250:1, 298:1 i 1000:1. Momenty obrotowe definiują możliwości silnika – przykładowo silnik, którego moment obrotowy określony jest na 0,5 kg*cm, będzie w stanie sprawnie działać, unosząc maksymalnie 0,5 kg w odległości centymetra od osi wału. Zwiększenie odległości lub przekroczenie takiego obciążenia to przekroczenie możliwości urządzenia. W asortymencie mamy silniki, których wartości momentów obrotowych to 0,1 kg*cm, 0,3 kg*cm, 0,5 kg*cm, 0,6 kg*cm, 0,8 kg*cm, 0,9 kg*cm, 1,1 kg*cm, 1,2 kg*cm, 1,9 kg*cm, 2,3 kg*cm, 2,9 kg*cm lub 5 kg*cm. Zarówno przekładnia, jak i moment obrotowy mają przełożenie na ilość obrotów, jakie silnik jest w stanie wykonać w określonym czasie – w ofercie mamy urządzenia umożliwiające 14 obr/min, 45 obr/min, 50 obr/min, 60 obr/min, 85 obr/min, 120 obr/min, 150 obr/min, 170 obr/min, 220 obr/min, 250 obr/min, 440 obr/min, 1300 obr/min, 2500 obr/min. Część z modeli wyposażona jest w tak zwany obustronny wał – oznacza to, że poza wystającym wałem, który jest głównym elementem napędowym, po drugiej stronie silnika znajduje się znacznie mniejszy element wału, na podstawie którego można odczytać jego aktualną prędkość obrotową (na przykład przy pomocy enkodera). Zebrane dane mogą służyć do systemu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym.