Silniki DC (prąd stały) - Silniki prądu stałego są maszynami elektrycznymi, w których energia elektryczna ze źródła napięcia jest zamieniana na energię mechaniczną w postaci ciągłego ruchu obrotowego. W ofercie posiadamy silniki bezprzekładniowe oraz w wersjach z przekładnią prostą, kątową, a także w wersjach z enkoderem, z myślą o bardziej rozbudowanych projektach. Silnik prądu stałego to idealny sposób na wprawienie Twojego projektu w ruch.
Silniki DC - prąd stały
Mini silnik MT71 1,5-6V z nakładką
Mały metalowy silnik zasilany napięciem od 1,5 V do 6 V. Prąd na biegu jałowym 22 mA. Wymiary: 24,4 x 12,8 mm. Prędkość ok. 3500 obr/min.- Darmowa dostawa
Koło + silnik 65x26mm 5V z przekładnią 48:1
Koła o średnicy opony 65 mm i szerokości 26 mm z silnikiem zasilanym napięciem 5 V o poborze prądu ok. 180 mA. Silnik posiada przekładnię 48:1, prędkość obrotowa to ok. 80...- Darmowa dostawa
Mini silnik MT64 3-6V - justPi
Mały metalowy silnik zasilany napięciem z zakresu od 3 V-6 V. Prąd na biegu jałowym 30 mA/ 3 V. Wymiary: 11,9 x 15,3 mm. Prędkość: ok. 14 000 obr/min.- Darmowa dostawa
- Darmowa dostawa
Koło + silnik 65x26mm 5V z przekładnią 48:1 + przewody
Koło z oponą o średnicy 65 mm i szerokości 26 mm wraz z silnikiem zasilanym napięciem 5 V , o poborze prądu ok. 180 mA. Silnik posiada przekładnię 48:1, prędkość obrotowa...- Darmowa dostawa
- Darmowa dostawa
Silnik DC 6V, 11500 obr/min - Pololu 1117
Silnik szczotkowy prądu stałego. Nominalne napięcie 6V. Prędkość obrotowa 11500 obr/min. Maksymalny prąd 800 mA.- Darmowa dostawa
Silnik z przekładnią SJ01 120:1 6V 160RPM + enkoder
Silnik z przekładnią 120:1, 160 obr/min, moment obrotowy 0,8 kg*cm (0,07 Nm). Urządzenia posiada enkoder kwadraturowy o rozdzielczości 8 impulsów na obrót (po przełożeniu 960...- Darmowa dostawa
- Darmowa dostawa
- Darmowa dostawa
- Darmowa dostawa
- Darmowa dostawa
- Darmowa dostawa
- Darmowa dostawa
- Darmowa dostawa
Silnik DC 1:48 3-6V z podwójnym wałem 200RPM
Plastikowy silnik DC z przekładnią 1:48, zasilany napięciem od 3 V do 6 V. Z łatwością można go użyć podczas uruchamiania różnych projektów. Podwójny wał po przełożeniu obraca...- Darmowa dostawa
- Darmowa dostawa
Silnik HP 30:1 obustronny wał - Pololu 2212
Miniaturowy silnik wysokiej mocy firmy Pololu z przekładnią 30:1, posiada 1000 obr/min, moment obrotowy wynosi 0,57 kg*cm (0,056 Nm). Posiada przedłużony wał, umożliwiający...- Darmowa dostawa
Silnik kątowy z przekładnią SJ02 120:1 6V 160RPM + enkoder
Silnik z przekładnią 120:1, 160 obr/min, moment obrotowy 0,8 kg*cm (0,07 Nm). Urządzenia posiada enkoder kwadraturowy o rozdzielczości 16 impulsów na obrót (po przełożeniu 1920...- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT09 micro 298:1 100RPM - 12V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 298:1, posiada 100 obr/min, moment obrotowy jest równy 2,9 kg*cm (0,28 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 12 V.- Darmowa dostawa
- Darmowa dostawa
Silnik DFRobot DC 12V 40RPM z przekładnią ślimakową
Silnik wykorzystuje metalową przekładnie ślimakową aby osiągnąć dużą wytrzymałość i wysoki moment obrotowy 8 kg*cm (0,78 Nm). Zasilany napięciem 12 V, a prędkość obrotowa...- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT44 micro 250:1 90RPM - 6V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 250:1, posiada 90 obr/min, moment obrotowy jest równy 3 kg*cm (0,294 Nm). Napięcie zasilania wynosi 6 V.- Darmowa dostawa
Silnik DC Dagu DG02S-L 48:1 4,5V kątowy z podwójnym, przedłużonym wałem - 2 szt.
Silnik kątowy z przekładnią 48:1. Plastikowy, podwójny wał po przełożeniu obraca się z prędkością do ok. 90 obr/min, moment obrotowy wynosi 0,8 kg*cm (0,078 Nm). Zasilany jest...- Darmowa dostawa
Zobacz również
Silniki prądu stałego mają zastosowanie m.in. w układach automatyki przemysłowej, urządzeniach AGD, elektronarzędziach, podzespołach samochodowych, bramach elektrycznych, a także w robotach. W naszej ofercie z pewnością znajdziesz silnik prądu stałego o parametrach spełniających potrzeby Twojego projektu!
Jak są zbudowane i jak działają silniki prądu stałego?
Podstawowymi elementami konstrukcji klasycznego silnika prądu stałego, są magnesy stałe tworzące stojan oraz uzwojenia połączone z pakietem miedzianych blach, które tworzą wirnik. Zasilanie wirnika jest doprowadzone przez szczotki węglowe, które mają styk z komutatorem tworzonym przez blaszki wirnika. Gdy uzwojenie wirnika jest podłączone pod napięcie, wówczas płynie przez nie prąd, który wytwarza pole magnetyczne, wprawiające wirnik w ruch obrotowy wskutek oddziaływania z polem magnetycznym stojana. W chwili kiedy uzwojenia wirnika znajdują się w położeniu równoległym do linii sił pola magnetycznego stojana, komutator przełącza biegunowość napięcia zasilania, co skutkuje odwróceniem kierunku oddziaływania pola magnetycznego w obwodzie wirnika, powodując utrzymanie jego obrotów w sposób ciągły w jednym kierunku. W ten sposób silnik DC (prąd stały) wprawiony jest w ruch i napędza ruchome elementy.
Silniki komutatorowe prądu stałego - prosta konstrukcja o wielu zaletach
Prosta konstrukcja i powtarzalna technologia produkcji silników komutatorowych prądu stałego oraz ich przystępna cena, spowodowały, że te maszyny stały się popularne w wielu aplikacjach użytkowych o charakterze zarówno hobbystycznym, jak i profesjonalnym. Silniki prądu stałego możesz zasilać napięciem stałym pochodzącym z baterii bądź zasilacza sieciowego. Im wyższe napięcie zasilania, tym wyższa prędkość obrotowa silnika. Odwrócenie biegunowości baterii bądź zasilacza spowoduje zmianę kierunku obrotów silnika. Jeśli Twoja aplikacja wymaga, regulacji obrotów silnika, wówczas zdecydowanie warto dobrać sterownik PWM, który umożliwia płynną regulację obrotów silnika w pełnym zakresie. Wśród atutów silników prądu stałego, wyróżnia się wysoki moment obrotowy już w dolnym zakresie obrotów - nawet w sytuacji, gdy silnik jest obciążony mechanicznie, szybko będzie mógł uzyskać wymaganą prędkość obrotową.
Jakie czynniki trzeba uwzględnić przy doborze silnika prądu stałego?
Dobierając silnik pod konkretny projekt, musisz uwzględnić jego najważniejsze parametry znamionowe, tj. napięcie zasilania, pobór prądu, moment obrotowy i prędkość obrotowa. Wartość napięcia zasilania wyznacza efekt w postaci wymaganego momentu obrotowego przy odpowiedniej prędkości. Podanie zbyt niskiego napięcia na szczotki silnika spowoduje, że silnik nie będzie mógł wystartować, zaś podanie zbyt wysokiego napięcia niż zaleca producent, może spowodować przepływ zbyt dużego prądu w obwodzie wirnika, co będzie się objawiało przez zbyt silne oddziaływanie elektrodynamiczne i cieplne, prowadzące do trwałego uszkodzenia wirnika, a nawet stojana. Zwiększenie obciążenia na wale silnika powoduje zwiększenie poboru prądu ze źródła zasilania - w przypadku silników pracujących z dużym obciążeniem, warto zastosować dodatkowy radiator, który zwiększa powierzchnię odprowadzania ciepła. Prędkość obrotowa silnika musi być dobrana pod wymagania aplikacji. Największą efektywność silniki osiągają przy najwyższej prędkości obrotowej. Dodanie przekładni pozwala na zredukowanie obrotów silnika. Moment obrotowy na wale silnika bądź napędzanej przez niego przekładni, jest wielkością, która bezpośrednio wpływa na przyspieszenie silnika oraz jego możliwości wykorzystania w konkretnej aplikacji.
Silniki DC - prąd stały - FAQ
Silnik prądu stałego (DC od angielskiego direct current - prąd stały) to komponent elektryczny, który przekształca energię elektryczną w energię mechaniczną. Silniki prądu stałego pobierają energię elektryczną za pomocą prądu stałego i przekształcają ją w mechaniczny ruch obrotowy.
Kluczowe kryteria wyboru silnika prądu stałego obejmują ustalenie, jakie napięcie jest łatwo dostępne dla danego zastosowania oraz jaki powinien być rozmiar fizyczny silnika. Po określeniu tych dwóch pierwszych parametrów możesz rozważyć prędkość i moment obrotowy.
Silniki DC pobierają energię elektryczną za pomocą prądu stałego i przekształcają ją w mechaniczny ruch obrotowy. Silniki prądu stałego wykorzystują pola magnetyczne powstające w wyniku generowanych prądów elektrycznych, które napędzają ruch wirnika zamocowanego na wale wyjściowym.
Jeśli silnik działający na prąd stały będziemy wykorzystywać jako prądnicę, obracając jego wirnikiem ze stałą prędkością kątową, to na wyjściu uzyskamy także prąd stały, gdyż silnik w identyczny sposób zamienia energię mechaniczną na elektryczną, jak i elektryczną na mechaniczną.