Silniki micro Pololu High Power – do czego się przydadzą
Silniczki Pololu to popularny produkt wśród studentów uczelni technicznych. Stanowią doskonałą podstawę do budowy różnych robotów. Sprzęt charakteryzuje się bardzo dużą wytrzymałością i ścisłą zgodnością z deklarowanymi przez producenta parametrami. Dzięki temu takie części mogą znakomicie sprawdzać się w wielu różnych projektach bez konieczności kupowania kolejnych części. Seria High Power charakteryzuje się większymi możliwościami niż te, które oferują serie Medium Power i Low Power – oznacza to, że prezentowane silniczki oferują większą ilość obrotów, wyższy moment obrotowy i lepsze przełożenie. Oznacza to, że są „silniejsze” (na przykład będą w stanie unieść większy ciężar) i szybsze. Sprawdzą się na przykład przy większych konstrukcjach robotów lub w takich projektach, które będą wymagały lepszej sprawności urządzenia. Robot mobilny będzie w stanie przemieszczać się z większymi ciężarami (na przykład model TIR-a) lub osiągać większe prędkości (na przykład w modelu auta wyścigowego). Ramię robota będzie w stanie szybciej się poruszać i unosić większe ciężary. Warto jednak zauważyć, że takie zalety wiążą się również z większym zapotrzebowaniem energetycznym dla silnika. Oznacza to, że urządzenie, które będzie wyposażone w tego rodzaju silnik, będzie potrzebowało większej baterii (przede wszystkim o większej pojemności). Oczywiście takie decyzje zależne są od indywidualnych założeń każdego projektu.
Co oferujemy w tej kategorii
W naszej ofercie znajdziesz sprzęt zasilany napięciem od 3 V do 9 V. Silniki pobierają różną ilość prądu w zależności od aktualnego obciążenia oraz od tego, czy są już w ruchu. Większe natężenie będzie potrzebne przy większym obciążeniu i podczas rozruchu, natomiast najmniejsze wartości będą potrzebne podczas stałego ruchu z możliwie najmniejszym obciążeniem. Każdy z produktów ma szczegółowy opis, który rozróżnia poszczególne przypadki. Na przykład silnik o przekładni 30:1 i momencie obrotowym 0,6 kg*cm bez obciążenia będzie w stanie osiągnąć 1000 obrotów na minutę, wykorzystując 120 mA, przy zatrzymanym wale natomiast będzie musiał wykorzystać 1600 mA. Mamy silniki, które bez obciążenia pobierają prąd o wartościach około 70 mA, 80 mA i 120 mA. Przekładnia to decydujący parametr tego rodzaju urządzeń. Nie można określić, która opcja jest lepsza lub gorsza – takie rozgraniczenie można stosować tylko do konkretnych projektów. Od przekładni zależy, jaką prędkość będzie w stanie osiągać wał silnika oraz jaką siłą będzie dysponował. Na jednej szali jest moment obrotowy (siła), a na drugiej prędkość obrotowa – ujmując jednej, zostaje dodana druga. Mamy silniki o przekładniach 5:1, 10:1, 15:1, 30:1, 50:1, 75:1, 100:1, 150:1, 210:1, 250:1, 298:1 oraz nawet 1000:1. Od parametrów silnika zależny jest ostateczny moment obrotowy. Na przykład na podstawie informacji, że moment obrotowy silnika wynosi 1,6 kg*cm, można wywnioskować, że graniczna wartość siły, jaką dysponuje dany silnik, jest przyrównywana do ciężaru 1,6 kg zawieszonego w odległości jednego centymetra od osi wału – z takim obciążeniem silnik mógłby nadal pracować. Umieszczenie większego ciężaru lub zwiększenie odległości od wału silnika uniemożliwiłoby jego pracę. W ofercie mamy urządzenia, których wartości momentów obrotowych to 0,1 kg*cm, 0,22 kg*cm, 0,3 kg*cm, 0,6 kg*cm, 1,1 kg*cm, 1,6 kg*cm, 2,2 kg*cm, 2,9 kg*cm, 3,4 kg*cm, 3,6 kg*cm, 4,3 kg*cm, 5 kg*cm oraz nawet 9 kg*cm. Deklarowane maksymalne prędkości obrotowe produktów (przy braku obciążenia) to: 32 obr/min, 100 obr/min, 120 obr/min, 140 obr/min, 200 obr/min, 320 obr/min, 400 obr/min, 630 obr/min, 1000 obr/min, 2000 obr/min, 3000 obr/min, 6000 obr/min. Takie silniczki zawsze stanowią możliwie najmniejsze elementy – średnica każdego z nich jest równia 12 mm, ważą po 10 g, w zależności od modelu długość wynosi 24 mm, 26 mm lub 30 mm, a średnice wałów to 3 mm lub 4,5 mm. Część z nich posiada specjalnie umieszczony drugi wał na przeciwległym końcu silnika – ma on za zadanie stanowić podstawę do umieszczenia tam enkodera. Ten pozwoli aktualny na pomiar prędkości obrotów wału silnika. Stosując na przykład enkoder magnetyczny w tym miejscu (umieszczając magnes na końcu wała do pomiarów), można przykładowo zaimplementować sterowanie PID prędkością silnika (w tym celu konieczny byłby również mostek H – również oferowany przez firmę Pololu).