Parametry wymiarowe kół zębatych
Podstawowym parametrem kół zębatych, na który trzeba zwrócić uwagę przy ich doborze pod Wasz projekt, jest liczba zębów rozmieszczonych na obwodzie zewnętrznym koła. Ważna jest również wysokość stopy zęba. Dla przekładni z kołami o dużych zębach łatwo jest ręcznie obliczyć ich przełożenie z uwagi na małą ilość zębów. Natomiast w przypadku przekładni (umożliwiającej przeniesienie napędu) o dużej ilości małych zębów, dobór do projektu może się to okazać problematyczny i wówczas najlepiej polegać na dokumentacji dostarczanej od producenta. Każde koło zębate powinno być dokładnie opisane.
Parametry koła zębatego – ciąg dalszy
Kolejnym parametrem określającym geometrię kół zębatych jest ich moduł, tj. rozmiar pojedynczego zęba wyznaczany na podstawie odległości środków jednoimiennych boków zębów od siebie. Im większy moduł, tym większe zęby koła. Dobierając koła zębate, należy brać pod uwagę także ich średnicę podziałową oraz średnicę zewnętrzną.
Średnica podziałowa jest wyznaczona przez prostą przechodzącą przez środki odległości między zębami na obwodzie koła zębatego, a średnica zewnętrzna jest wyznaczona przez prostą łączącą wierzchołki zębów rozłożonych naprzeciw siebie na okręgu bazowym koła zębatego.
Odpowiednio należy dobrać też materiał - do wyboru mamy koła zębate plastikowe z tworzyw sztucznych i aluminium.
Parametry robocze kół zębatych
Wydajność przekładni zębatej jest określona przez jej parametry robocze, tj. moment obrotowy, prędkość obrotową i moc. Moment obrotowy obrazuje siłę przyłożoną na ramię o określonej długości - dla kół zębatych, moment obrotowy zależy od średnicy kół, między którymi jest on przekazywany. Dodatkowo zachęcamy do zapoznania się z całym asortymentem kategorii elementy montażowe, w której można znaleźć nie tylko koło zębate wspólnie zazębiające, ale również śmigła, podwozia robotów, mocowania do silników, dystanse, przejściówki do silników i wiele więcej.
Koła zębate – dodatkowe informacje techniczne
Prędkość obrotowa zespołu kół zębatych, określa ilość obrotów wykonywanych na określonym przedziale czasowym, przez koło wyjściowe układu.
Kiedy koło o większej średnicy napędza koło o mniejszej średnicy, wówczas dla jednego obrotu większego koła, mniejsze koło wykona większą ilość obrotów na tym samym przedziale czasowym - takie rozwiązanie jest przekładnią zwiększającą obroty (wyższa prędkość kół).
Natomiast mniejsze koło napędzające większe koło, jest układem umożliwiającym redukcję prędkości obrotowej. Takie rozwiązanie jest stosowane, gdy projekt wymaga niższej prędkości na kołach zębatych.
Koło zębate – co jeszcze warto o nim wiedzieć?
Stosunek rozmiarów dwóch kół współpracujących ze sobą jest liniowo proporcjonalny do zmian prędkości i momentu obrotowego między nimi. Z kolei moc układu kół zębatych, określa jaką maksymalną ilość energii, jaką układ może dostarczyć przez jednostkowy czas (w trakcie obrotu kół).
Na wartość mocy przekładni, również znaczący wpływ ma moc na wyjściu układu napędzającego przekładnię, np. na wale silnika, przy czym moc na wyjściu przekładni pozostaje stała, niezależnie od wymiarów kół zębatych tworzących przekładnię.
Koła zębate mogą być częścią wieńca zębatego, który wyróżnia się wyższą nośnością w porównaniu do standardowych przekładni. Wieniec zębaty zbudowany jest najczęściej identycznych elementów.