Kategorie

Silniki DC z podwójną przekładnią

Doskonale wiemy, że sporym problemem przy budowie robotów amatorskich jest często wykonywanie nietypowych elementów mechanicznych – aby móc pracować bez żadnych ograniczeń, trzeba byłoby dysponować sporym warsztatem, wyposażonym w szereg narzędzi i urządzeń. Wiedzą o tym także producenci podzespołów dla entuzjastów robotyki i dlatego cały czas wprowadzają do swojej oferty różnego rodzaju udogodnienia. Jedna z ciekawszych propozycji dla osób budujących własne roboty mobilne to silniki DC z podwójną przekładnią. Pozwalają one szybko i łatwo zbudować funkcjonalną platformę mobilną.

Filtrowanie

Napięcie zasil. od
Napięcie zasil. do
Silnik - pobór prądu
Silnik - przekładnia
Prędkość obrotowa
Moment obrotowy:
Średnica
Długość:
Silnik - śr. wał:
Masa:
Producenci
Silnik - 2x wał:

Najprostszy napęd robotów mobilnych

Zdecydowanie najprostszą formą konstrukcji robotów mobilnych jest platforma kołowa z dwoma niezależnymi napędami. Jeżeli dysponujesz dwoma silnikami, możesz zdecydować się na konstrukcję analogiczną do samochodu (jeden silnik do napędu, a drugi do obsługi kół skrętnych). Jednak znacznie lepszym wyjściem, dającym możliwość łatwego i efektywnego sterowania, jest zastosowanie dwóch bocznych kół napędowych (prawego i lewego), napędzanych przez dwa osobne silniki. Takie rozwiązanie pozwala na sterowanie parametrami jazdy przez dobór kierunku i prędkości obrotów; możliwe jest wówczas nawet skręcanie w miejscu (jak również na dowolnym innym promieniu skrętu). Silniki DC z podwójną przekładnią pozwalają Ci zbudować platformę jezdną z zaledwie kilku elementów – wystarczy, że przykręcisz je do niewielkiej płytki montażowej i dodasz jedną z dostępnych w naszym sklepie kulek podporowych, a otrzymasz estetyczną i niezwykle uniwersalną podstawę robota mobilnego.

Uniwersalne zestawy napędowe Tamiya

Dostępny w naszej ofercie zestaw Tamiya 70097 zawiera dwa 3-woltowe silniki DC o maksymalnym poborze prądu 2,1 A (przy czym prąd biegu jałowego wynosi zaledwie 150 mA), wyposażone w niezależne, symetrycznie ustawione przekładnie. Co ciekawe, możesz samodzielnie skonfigurować stopnie przełożenia obu przekładni, ustawiając w odpowiedni sposób koła zębate. Przy przełożeniu 58:1 uzyskujesz wyjściową prędkość obrotową równą 200 obr/min i moment obrotowy 2,0 kg*cm. Jeżeli zdecydujesz się na wolniejsze obroty (60 obr/min), otrzymasz w zamian bardzo wysoki moment obrotowy – aż 7,3 kg*cm – który doskonale sprawdzi się w robotach terenowych i gąsienicowych. W tej kategorii znajdziesz też silniki DC z podwójną przekładnią o oznaczeniu katalogowym 70168 – który oferuje aż cztery ustawienia przekładni: 12,7:1, 38:1, 115:1 oraz 344:1, i w którym dostępny moment obrotowy mieści się w zakresie od 0,4 kg*cm aż do 12 kg*cm.

Praktyczne porady do stosowania podwójnych przekładni

Przy planowaniu konstrukcji robota z napędem opartym o silniki DC z podwójną przekładnią wystarczy przewidzieć dwa otwory montażowe o średnicy 3 mm i rozstawie 50 mm (dla modelu 70097) lub 60 mm (dla wersji 70168). Wały wyjściowe obu rodzajów przekładni mają przekrój w kształcie 3-milimetrowego sześciokąta, co zapewnia kompatybilność z zestawem kół gąsienicowych Tamiya 70100 oraz kołami sportowymi 70111. Przy planowaniu elektroniki sterującej warto pamiętać, że zastosowane sterowniki silników powinny móc pracować z prądem ciągłym co najmniej 2,1 A (najlepiej jednak mieć pewien zapas mocy), gdyż w przeciwnym przypadku mogą samoczynnie się wyłączać (a w najgorszym przypadku nawet uszkodzić) podczas pracy silników z maksymalnym obciążeniem mechanicznym.