Kategorie

Silniki DC - prąd stały

Silniki prądu stałego są maszynami elektrycznymi, w których energia elektryczna ze źródła napięcia jest zamieniana na energię mechaniczną w postaci ciągłego ruchu obrotowego. W ofercie posiadamy silniki bezprzekładniowe oraz w wersjach z przekładnią prostą, kątową, a także w wersjach z enkoderem, z myślą o bardziej rozbudowanych projektach.

Podkategorie

  • Silniki DC standard z przekładnią Silniki DC standard z przekładnią

    Typowe silniki DC bez przekładni, uzyskują na wale prędkość obrotową rzędu 1-3 tys. obr/min. Zamontowana na wał silnika przekładnia, umożliwia w łatwy sposób zmniejszenie prędkości obrotowej do nawet kilkunastu obr/min. Pozwala to na wykorzystanie takiego silnika...

  • Silniki DC micro z przekładnią Silniki DC micro z przekładnią

    Silniki przy niewielkich wymiarach i małej masie zachowują wysokie parametry robocze.

  • Silniki DC kątowe z przekładnią Silniki DC kątowe z przekładnią

    Konstruktorzy mini robotów amatorskich doskonale zdają sobie sprawę, jak ważne jest zastosowanie odpowiednio małych i energooszczędnych napędów, których konstrukcja w dodatku nie będzie stwarzała problemów podczas montażu. Bardzo istotne są też koszty napędów – miniaturowe...

  • Silniki DC z przekłądnią i enkoderami Silniki DC z przekłądnią i enkoderami

    Robotyzacja w dzisiejszych czasach jest jedną z najbardziej rozwijających się dziedzin w automatyzacji procesów. Dotyczy nie tylko procesów technologicznych, produkcyjnych, ale coraz częściej towarzyszy nam w codziennym życiu czyniąc pewne czynności łatwiejszymi i...

  • Silniki DC sub-micro z przekładnią Silniki DC sub-micro z przekładnią

    Autorzy popularnonaukowych materiałów, opisujących technologie przyszłości, od wielu lat raczą nas nieprzerwanie opowieściami o mikro- i nanorobotach, które zdolne będą do realizowania precyzyjnych misji, całkowicie niewykonalnych dla większych urządzeń. Ale w robotyce...

  • Silniki DC z podwójną przekładnią Silniki DC z podwójną przekładnią

    Doskonale wiemy, że sporym problemem przy budowie robotów amatorskich jest często wykonywanie nietypowych elementów mechanicznych – aby móc pracować bez żadnych ograniczeń, trzeba byłoby dysponować sporym warsztatem, wyposażonym w szereg narzędzi i urządzeń. Wiedzą o tym także...

  • Silniki DC bez przekładni Silniki DC bez przekładni

    Silniki elektryczne stanowią podstawowe źródło napędu mechanizmów automatyki, robotów mobilnych czy coraz popularniejszych pojazdów elektrycznych. Spośród różnych dostępnych na rynku rodzajów silników, szczególne miejsce zajmują silniki DC – ich prosta konstrukcja, dobre...


Filtrowanie

Napięcie zasil. od
Napięcie zasil. do
Silnik - pobór prądu
Silnik - przekładnia
Prędkość obrotowa
Moment obrotowy:
Średnica
Długość:
Silnik - śr. wał:
Masa:
Producenci
Silnik - 2x wał:

Produkty na stronie

Produkty na stronie

Silniki prądu stałego mają zastosowanie m.in. w układach automatyki przemysłowej, urządzeniach AGD, elektronarzędziach, podzespołach samochodowych, bramach elektrycznych, a także w robotach. W naszej ofercie z pewnością znajdziesz silnik o parametrach spełniających potrzeby Twojego projektu!

Jak są zbudowane i jak działają silniki prądu stałego?

Podstawowymi elementami konstrukcji klasycznego silnika prądu stałego, są magnesy stałe tworzące stojan oraz uzwojenia połączone z pakietem miedzianych blach, które tworzą wirnik. Zasilanie wirnika jest doprowadzone przez szczotki węglowe, które mają styk z komutatorem tworzonym przez blaszki wirnika. Gdy uzwojenie wirnika jest podłączone pod napięcie, wówczas płynie przez nie prąd, który wytwarza pole magnetyczne, wprawiające wirnik w ruch obrotowy wskutek oddziaływania z polem magnetycznym stojana. W chwili kiedy uzwojenia wirnika znajdują się w położeniu równoległym do linii sił pola magnetycznego stojana, komutator przełącza biegunowość napięcia zasilania, co skutkuje odwróceniem kierunku oddziaływania pola magnetycznego w obwodzie wirnika, powodując utrzymanie jego obrotów w sposób ciągły w jednym kierunku.

Silniki komutatorowe prądu stałego - prosta konstrukcja o wielu zaletach

Prosta konstrukcja i powtarzalna technologia produkcji silników komutatorowych prądu stałego oraz ich przystępna cena, spowodowały, że te maszyny stały się popularne w wielu aplikacjach użytkowych o charakterze zarówno hobbystycznym, jak i profesjonalnym. Silniki prądu stałego możesz zasilać napięciem stałym pochodzącym z baterii bądź zasilacza sieciowego. Im wyższe napięcie zasilania, tym wyższa prędkość obrotowa silnika. Odwrócenie biegunowości baterii bądź zasilacza spowoduje zmianę kierunku obrotów silnika. Jeśli Twoja aplikacja wymaga, regulacji obrotów silnika, wówczas zdecydowanie warto dobrać sterownik PWM, który umożliwia płynną regulację obrotów silnika w pełnym zakresie. Wśród atutów silników prądu stałego, wyróżnia się wysoki moment obrotowy już w dolnym zakresie obrotów - nawet w sytuacji, gdy silnik jest obciążony mechanicznie, szybko będzie mógł uzyskać wymaganą prędkość obrotową.

Jakie czynniki trzeba uwzględnić przy doborze silnika prądu stałego?

Dobierając silnik pod konkretny projekt, musisz uwzględnić jego najważniejsze parametry znamionowe, tj. napięcie zasilania, pobór prądu, moment obrotowy i prędkość obrotowa. Wartość napięcia zasilania wyznacza efekt w postaci wymaganego momentu obrotowego przy odpowiedniej prędkości. Podanie zbyt niskiego napięcia na szczotki silnika spowoduje, że silnik nie będzie mógł wystartować, zaś podanie zbyt wysokiego napięcia niż zaleca producent, może spowodować przepływ zbyt dużego prądu w obwodzie wirnika, co będzie się objawiało przez zbyt silne oddziaływanie elektrodynamiczne i cieplne, prowadzące do trwałego uszkodzenia wirnika, a nawet stojana. Zwiększenie obciążenia na wale silnika powoduje zwiększenie poboru prądu ze źródła zasilania - w przypadku silników pracujących z dużym obciążeniem, warto zastosować dodatkowy radiator, który zwiększa powierzchnię odprowadzania ciepła. Prędkość obrotowa silnika musi być dobrana pod wymagania aplikacji. Największą efektywność silniki osiągają przy najwyższej prędkości obrotowej. Dodanie przekładni pozwala na zredukowanie obrotów silnika. Moment obrotowy na wale silnika bądź napędzanej przez niego przekładni, jest wielkością, która bezpośrednio wpływa na przyspieszenie silnika oraz jego możliwości wykorzystania w konkretnej aplikacji.