Opis produktu: Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Wydanie IV. Tom 1 - S. Russell, P. Norvig
Sztuczna inteligencja jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się zagadnień informatyki i technologii. Ten temat budzi w ludziach zarówno zachwyt, jak i lęk. Jest to stosunkowo nowa nauka, która ciągle się rozwija i ma wiele tajemnic. Mimo to praktycznie codziennie korzystamy z jej osiągnięć, dlatego warto dowiedzieć się nieco o jej podstawach. Książka Stuarta Russella i Petera Norviga to rzetelne źródło wiedzy na temat sztucznej inteligencji, jej idei i technologii. Całość napisana jest przejrzyście i zrozumiale, nawet dla osoby bez dużej wiedzy na ten temat.
Informacje o autorach
Stuart Russell - profesor na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, dyrektor ośrodka badawczego Center for Human-Compatible AI oraz profesor inżynierii z ramienia fundacji Smitha-Zadeha. Jest autorem kilkuset publikacji dotyczących sztucznej inteligencji.
Peter Norvig - dyrektor do spraw badań w Google, były szef Wydziału Nauk Obliczeniowych NASA Ames Research Center. Napisał kilka cenionych książek dotyczących praktycznych aspektów sztucznej inteligencji.
Informacje o książce
- Tytuł oryginału: Artificial Intelligence: A Modern Approach, 4th Edition (tom 1)
- Autorzy: Stuart Russell, Peter Norvig
- Tłumaczenie: Andrzej Grażyński
- ISBN: 978-83-283-7608-3
- Oprawa: miękka
- Ilość stron: 744
- Format: 200 x 225 mm
- Rok wydania: 2023
- Wydawnictwo: Helion S.A.
Spis treści
ZANIM PRZEMÓWIĄ AUTORZY...
PRZEDMOWA
O AUTORACH
I. SZTUCZNA INTELIGENCJA
Rozdział 1. WSTĘP
-
- 1.1. Czym jest sztuczna inteligencja?
- 1.2. Podstawy sztucznej inteligencji
- 1.3. Historia sztucznej inteligencji
- 1.4. Stan obecny
- 1.5. Spodziewane korzyści i ryzyko
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 2. INTELIGENTNI AGENCI
-
- 2.1. Agenci i ich środowiska
- 2.2. Właściwe zachowanie - koncepcja racjonalności
- 2.3. Natura środowiska
- 2.4. Struktura agenta
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
II. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Rozdział 3. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ZA POMOCĄ WYSZUKIWANIA
-
- 3.1. Agent rozwiązujący problem
- 3.2. Przykładowe problemy
- 3.3. Algorytmy wyszukiwania
- 3.4. Strategie wyszukiwania niedoinformowanego
- 3.5. Strategie wyszukiwania poinformowanego (heurystycznego)
- 3.6. Funkcje heurystyczne
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 4. WYSZUKIWANIE W ZŁOŻONYCH ŚRODOWISKACH
-
- 4.1. Wyszukiwanie lokalne i problemy optymalizacyjne
- 4.2. Wyszukiwanie lokalne w przestrzeniach ciągłych
- 4.3. Wyszukiwanie z niedeterministycznymi akcjami
- 4.4. Wyszukiwanie w środowiskach częściowo obserwowalnych
- 4.5. Wyszukiwanie online i nieznane środowiska
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 5. WYSZUKIWANIE ANTAGONISTYCZNE I GRY
-
- 5.1. Teoria gier
- 5.2. Optymalne decyzje w grach
- 5.3. Heurystyczne wyszukiwanie alfa-beta
- 5.4. Wyszukiwanie Monte Carlo
- 5.5. Gry stochastyczne
- 5.6. Gry z częściową obserwowalnością
- 5.7. Ograniczenia algorytmów wyszukiwania w grach
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 6. PROBLEMY SPEŁNIANIA OGRANICZEŃ
-
- 6.1. Definiowanie problemów spełniania ograniczeń
- 6.2. Propagacja ograniczeń - wnioskowanie w CPS
- 6.3. Wyszukiwanie z nawrotami w CPS
- 6.4. Wyszukiwanie lokalne na usługach CSP
- 6.5. Struktura problemów CSP
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
III. WIEDZA, WNIOSKOWANIE I PLANOWANIE
Rozdział 7. LOGICZNI AGENCI
-
- 7.1. Agent bazujący na wiedzy
- 7.2. Świat Wumpusa
- 7.3. Podstawy logiki
- 7.4. Rachunek zdań - bardzo prosta logika
- 7.5. Dowodzenie twierdzeń w rachunku zdań
- 7.6. Efektywne sprawdzanie modeli w rachunku zdań
- 7.7. Agent na gruncie rachunku zdań
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 8. LOGIKA PIERWSZEGO RZĘDU
-
- 8.1. Ponownie o reprezentacji
- 8.2. Składnia i semantyka logiki pierwszego rzędu
- 8.3. Wykorzystywanie logiki pierwszego rzędu
- 8.4. Inżynieria wiedzy w logice pierwszego rzędu
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 9. WNIOSKOWANIE W LOGICE PIERWSZEGO RZĘDU
-
- 9.1. Wnioskowanie w rachunku zdań a wnioskowanie w logice pierwszego rzędu
- 9.2. Unifikacja a wnioskowanie w logice pierwszego rzędu
- 9.3. Łańcuchowanie progresywne
- 9.4. Łańcuchowanie regresywne
- 9.5. Rezolucja
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 10. REPREZENTACJA WIEDZY
-
- 10.1. Inżynieria ontologii
- 10.2. Kategorie i obiekty
- 10.3. Zdarzenia
- 10.4. Obiekty mentalne i logika modalna
- 10.5. Systemy wnioskowania dla kategorii
- 10.6. Wnioskowanie na podstawie domniemań
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 11. AUTOMATYCZNE PLANOWANIE
-
- 11.1. Klasyczne planowanie - co to jest?
- 11.2. Algorytmy klasycznego planowania
- 11.3. Heurystyki w planowaniu
- 11.4. Planowanie hierarchiczne
- 11.5. Planowanie i działanie w domenach niedeterministycznych
- 11.6. Czas, harmonogramy i zasoby
- 11.7. Analiza podejść planistycznych
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
IV. WNIOSKOWANIE W WARUNKACH NIEPEWNOŚCI
Rozdział 12. KWANTYFIKOWANIE NIEPEWNOŚCI
-
- 12.1. Działając w warunkach niepewności
- 12.2. Notacja probabilistyczna
- 12.3. Wnioskowanie z pełnych wspólnych rozkładów
- 12.4. Niezależność
- 12.5. Reguła Bayesa i jej wykorzystywanie
- 12.6. Naiwne modele bayesowskie
- 12.7. Odwiedzamy świat Wumpusa
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 13. WNIOSKOWANIE PROBABILISTYCZNE
-
- 13.1. Reprezentowanie wiedzy w niepewnej domenie
- 13.2. Semantyka sieci bayesowskich
- 13.3. Ścisłe wnioskowanie w sieciach bayesowskich
- 13.4. Aproksymowane wnioskowanie w sieciach bayesowskich
- 13.5. Sieci przyczynowe
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 14. PROBABILISTYCZNE WNIOSKOWANIE W CZASIE
-
- 14.1. Czas a niepewność
- 14.2. Wnioskowanie w modelach temporalnych
- 14.3. Ukryte modele Markowa
- 14.4. Filtrowanie Kalmana
- 14.5. Dynamiczne sieci bayesowskie (DBN)
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 15. PROGRAMOWANIE PROBABILISTYCZNE
-
- 15.1. Relacyjne modele probabilistyczne
- 15.2. Modele probabilistyczne otwartego wszechświata
- 15.3. Śledzenie skomplikowanego świata
- 15.4. Programy jako modele probabilistyczne
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 16. PODEJMOWANIE PROSTYCH DECYZJI
-
- 16.1. Przekonania i pragnienia w warunkach niepewności
- 16.2. Podstawy teorii użyteczności
- 16.3. Funkcje użyteczności
- 16.4. Wieloatrybutowe funkcje użyteczności
- 16.5. Sieci decyzyjne
- 16.6. Wartość informacji
- 16.7. Nieznane preferencje
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 17. PODEJMOWANIE ZŁOŻONYCH DECYZJI
-
- 17.1. Sekwencyjne problemy decyzyjne
- 17.2. Algorytmy dla problemów MDP
- 17.3. Problem bandyty i jego warianty
- 17.4. Częściowo obserwowalne problemy MDP (POMDP)
- 17.5. Algorytmy rozwiązywania problemów POMDP
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
Rozdział 18. PODEJMOWANIE DECYZJI W ŚRODOWISKU WIELOAGENTOWYM
-
- 18.1. Właściwości środowisk wieloagentowych
- 18.2. Teoria gier niekooperatywnych
- 18.3. Teoria gier kooperatywnych
- 18.4. Kolektywne podejmowanie decyzji
- Podsumowanie
- Bibliografia i uwagi historyczne
DODATKI
Dodatek A. KOMPENDIUM MATEMATYCZNE
-
- A.1. Analiza złożoności i notacja "dużego O"
- A.2. Wektory, macierze i algebra liniowa
- A.3. Rozkłady prawdopodobieństwa
- A.4. Wybrane operacje na zbiorach
- Bibliografia i uwagi historyczne
Dodatek B. KONWENCJE NOTACYJNE I PSEUDOKOD
-
- B.1. Definiowanie składni za pomocą notacji BNF
- B.2. Algorytmy w formie pseudokodu
- B.3. Uzupełniające materiały online
SKOROWIDZ