Silniki DC (prąd stały) - Silniki prądu stałego są maszynami elektrycznymi, w których energia elektryczna ze źródła napięcia jest zamieniana na energię mechaniczną w postaci ciągłego ruchu obrotowego. W ofercie posiadamy silniki bezprzekładniowe oraz w wersjach z przekładnią prostą, kątową, a także w wersjach z enkoderem, z myślą o bardziej rozbudowanych projektach. Silnik prądu stałego to idealny sposób na wprawienie Twojego projektu w ruch.
Silniki DC - prąd stały
Mini silnik MT64 3-6V - justPi
Mały metalowy silnik zasilany napięciem z zakresu od 3 V-6 V. Prąd na biegu jałowym 30 mA/ 3 V. Wymiary: 11,9 x 15,3 mm. Prędkość: ok. 14 000 obr/min.- Darmowa dostawa
Koło + silnik 65x26mm 5V z przekładnią 48:1 + przewody
Koło z oponą o średnicy 65 mm i szerokości 26 mm wraz z silnikiem zasilanym napięciem 5 V , o poborze prądu ok. 180 mA. Silnik posiada przekładnię 48:1, prędkość obrotowa...- Darmowa dostawa
Koło + silnik 65x26mm 5V z przekładnią 48:1
Koła o średnicy opony 65 mm i szerokości 26 mm z silnikiem zasilanym napięciem 5 V o poborze prądu ok. 180 mA. Silnik posiada przekładnię 48:1, prędkość obrotowa to ok. 80...- Darmowa dostawa
Silnik z przekładnią SJ01 120:1 6V 160RPM + enkoder
Silnik z przekładnią 120:1, 160 obr/min, moment obrotowy 0,8 kg*cm (0,07 Nm). Urządzenia posiada enkoder kwadraturowy o rozdzielczości 8 impulsów na obrót (po przełożeniu 960...- Darmowa dostawa
Silnik DC 6V, 11500 obr/min - Pololu 1117
Silnik szczotkowy prądu stałego. Nominalne napięcie 6V. Prędkość obrotowa 11500 obr/min. Maksymalny prąd 800 mA.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT24 micro 50:1 625RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 50:1, posiada 625 obr/min, moment obrotowy jest równy 1,1 kg*cm (0,107 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT39 micro 1000:1 14RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 1000:1, posiada 14 obr/min, moment obrotowy jest równy 5 kg*cm (0,49 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT05 micro 50:1 625RPM - 12V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 50:1, posiada 625 obr/min, moment obrotowy wynosi 1,1 kg*cm (0,108 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 12 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT16 micro 10:1 2000RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 10:1 , posiada 2000 obr/min , moment obrotowy jest równy 0,3 kg*cm (0,029 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V.- Darmowa dostawa
Silnik DC z przekładnią 1:90 3-9V z pojedynczym wałem - Bi-Metal
Silnik z przekładnią 1:90 . Pojedynczy wał po przełożeniu obraca się z prędkością do ok. 113 obr/min przy zasilaniu 6 V. Zasilany jest napięciem od 1,8 V do 9 V , pobiera...- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT23 micro 50:1 420RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 50:1, posiada 420 obr/min, moment obrotowy jest równy 0,9 kg*cm (0,088 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT43 micro 210:1 100RPM - 6V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 210:1, posiada 100 obr/min, moment obrotowy jest równy 2,6 kg*cm (0,255 Nm). Napięcie zasilania wynosi 6 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT26 micro 150:1 85RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 150:1 , posiada 85 obr/min , moment obrotowy jest równy 1,2 kg*cm (0,118 Nm) . Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V .- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT33 micro 250:1 50RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 250:1 , posiada 50 obr/min , a moment obrotowy jest równy 2,3 kg*cm (0,226 Nm) . Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V.- Darmowa dostawa
Silnik DC 1:48 3-6V z podwójnym wałem 200RPM
Plastikowy silnik DC z przekładnią 1:48, zasilany napięciem od 3 V do 6 V. Z łatwością można go użyć podczas uruchamiania różnych projektów. Podwójny wał po przełożeniu obraca...- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT32 micro 100:1 320RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 100:1 , posiada 320 obr/min , a moment obrotowy jest równy 2,2 kg*cm (0,216 Nm) . Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT17 micro 50:1 250RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 50:1 , posiada 250 obr/min, moment obrotowy jest równy 0,5 kg*cm (0,049 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT14 micro 30:1 440RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 30:1 , posiada 440 obr/min , moment obrotowy jest równy 0,28 kg*cm (0,0275 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT19 micro 75:1 170RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 75:1 , posiada 170 obr/min , moment obrotowy jest równy 0,6 kg*cm (0,059 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT04 micro 30:1 1000RPM - 12V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 30:1 , posiada 1000 obr/min , moment obrotowy wynosi 0,6 kg*cm (0,059 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 12 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT15 micro 30:1 440RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 30:1 , posiada 440 obr/min , moment obrotowy jest równy 0,3 kg*cm (0,029 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT30 micro 150:1 150RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 150:1 , posiada 150 obr/min , a moment obrotowy jest równy 1,7 kg*cm (0,167 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT03 micro 10:1 3000RPM - 12V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 10:1 , posiada 3000 obr/min , moment obrotowy wynosi 0,3 kg*cm (0,029 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 12 V.- Darmowa dostawa
Silnik N20-BT39 micro 1000:1 32RPM - 9V
Miniaturowy silnik z serii N20 z przekładnią 1000:1, posiada 32 obr/min, moment obrotowy jest równy 9 kg*cm (0,883 Nm). Napięcie zasilania wynosi od 3 V do 9 V.- Darmowa dostawa
Zobacz również
Silniki prądu stałego mają zastosowanie m.in. w układach automatyki przemysłowej, urządzeniach AGD, elektronarzędziach, podzespołach samochodowych, bramach elektrycznych, a także w robotach. W naszej ofercie z pewnością znajdziesz silnik prądu stałego o parametrach spełniających potrzeby Twojego projektu!
Jak są zbudowane i jak działają silniki prądu stałego?
Podstawowymi elementami konstrukcji klasycznego silnika prądu stałego, są magnesy stałe tworzące stojan oraz uzwojenia połączone z pakietem miedzianych blach, które tworzą wirnik. Zasilanie wirnika jest doprowadzone przez szczotki węglowe, które mają styk z komutatorem tworzonym przez blaszki wirnika. Gdy uzwojenie wirnika jest podłączone pod napięcie, wówczas płynie przez nie prąd, który wytwarza pole magnetyczne, wprawiające wirnik w ruch obrotowy wskutek oddziaływania z polem magnetycznym stojana. W chwili kiedy uzwojenia wirnika znajdują się w położeniu równoległym do linii sił pola magnetycznego stojana, komutator przełącza biegunowość napięcia zasilania, co skutkuje odwróceniem kierunku oddziaływania pola magnetycznego w obwodzie wirnika, powodując utrzymanie jego obrotów w sposób ciągły w jednym kierunku. W ten sposób silnik DC (prąd stały) wprawiony jest w ruch i napędza ruchome elementy.
Silniki komutatorowe prądu stałego - prosta konstrukcja o wielu zaletach
Prosta konstrukcja i powtarzalna technologia produkcji silników komutatorowych prądu stałego oraz ich przystępna cena, spowodowały, że te maszyny stały się popularne w wielu aplikacjach użytkowych o charakterze zarówno hobbystycznym, jak i profesjonalnym. Silniki prądu stałego możesz zasilać napięciem stałym pochodzącym z baterii bądź zasilacza sieciowego. Im wyższe napięcie zasilania, tym wyższa prędkość obrotowa silnika. Odwrócenie biegunowości baterii bądź zasilacza spowoduje zmianę kierunku obrotów silnika. Jeśli Twoja aplikacja wymaga, regulacji obrotów silnika, wówczas zdecydowanie warto dobrać sterownik PWM, który umożliwia płynną regulację obrotów silnika w pełnym zakresie. Wśród atutów silników prądu stałego, wyróżnia się wysoki moment obrotowy już w dolnym zakresie obrotów - nawet w sytuacji, gdy silnik jest obciążony mechanicznie, szybko będzie mógł uzyskać wymaganą prędkość obrotową.
Jakie czynniki trzeba uwzględnić przy doborze silnika prądu stałego?
Dobierając silnik pod konkretny projekt, musisz uwzględnić jego najważniejsze parametry znamionowe, tj. napięcie zasilania, pobór prądu, moment obrotowy i prędkość obrotowa. Wartość napięcia zasilania wyznacza efekt w postaci wymaganego momentu obrotowego przy odpowiedniej prędkości. Podanie zbyt niskiego napięcia na szczotki silnika spowoduje, że silnik nie będzie mógł wystartować, zaś podanie zbyt wysokiego napięcia niż zaleca producent, może spowodować przepływ zbyt dużego prądu w obwodzie wirnika, co będzie się objawiało przez zbyt silne oddziaływanie elektrodynamiczne i cieplne, prowadzące do trwałego uszkodzenia wirnika, a nawet stojana. Zwiększenie obciążenia na wale silnika powoduje zwiększenie poboru prądu ze źródła zasilania - w przypadku silników pracujących z dużym obciążeniem, warto zastosować dodatkowy radiator, który zwiększa powierzchnię odprowadzania ciepła. Prędkość obrotowa silnika musi być dobrana pod wymagania aplikacji. Największą efektywność silniki osiągają przy najwyższej prędkości obrotowej. Dodanie przekładni pozwala na zredukowanie obrotów silnika. Moment obrotowy na wale silnika bądź napędzanej przez niego przekładni, jest wielkością, która bezpośrednio wpływa na przyspieszenie silnika oraz jego możliwości wykorzystania w konkretnej aplikacji.
Silniki DC - prąd stały - FAQ
Silnik prądu stałego (DC od angielskiego direct current - prąd stały) to komponent elektryczny, który przekształca energię elektryczną w energię mechaniczną. Silniki prądu stałego pobierają energię elektryczną za pomocą prądu stałego i przekształcają ją w mechaniczny ruch obrotowy.
Kluczowe kryteria wyboru silnika prądu stałego obejmują ustalenie, jakie napięcie jest łatwo dostępne dla danego zastosowania oraz jaki powinien być rozmiar fizyczny silnika. Po określeniu tych dwóch pierwszych parametrów możesz rozważyć prędkość i moment obrotowy.
Silniki DC pobierają energię elektryczną za pomocą prądu stałego i przekształcają ją w mechaniczny ruch obrotowy. Silniki prądu stałego wykorzystują pola magnetyczne powstające w wyniku generowanych prądów elektrycznych, które napędzają ruch wirnika zamocowanego na wale wyjściowym.
Jeśli silnik działający na prąd stały będziemy wykorzystywać jako prądnicę, obracając jego wirnikiem ze stałą prędkością kątową, to na wyjściu uzyskamy także prąd stały, gdyż silnik w identyczny sposób zamienia energię mechaniczną na elektryczną, jak i elektryczną na mechaniczną.