Akumulatory Li-Fe – „z czym to się je”?
Akumulatory Li-Fe, inaczej litowo-żelazowo-fosforanowe, to odmiana akumulatorów litowo-jonowych, w której podstawowym składnikiem chemicznym jest fosforan litu-żelaza, czyli LiFePO4. To nieorganiczny, nierozpuszczalny w wodzie związek, oferujący szczególnie cenne dla akumulatorów właściwości. Ogniwa Li-Fe są bowiem nie tylko stabilne w wysokich temperaturach pracy, ale oferują ponadto wysoką gęstość energii oraz długi czas eksploatacji. Ogromną zaletą, szczególnie w przypadku dużych pakietów Li-Fe, jest bezpieczeństwo ich stosowania – znacznie wyższe, niż w przypadku innych akumulatorów litowych. Warto wiedzieć, że napięcie nominalne ogniw Li-Fe wynosi nie 3,7 V, ale nieco mniej: 3,3 V.
Zastosowania ogniw Li-Fe
Z uwagi na dużą gęstość energii oraz wysokie bezpieczeństwo użytkowe, akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe są szczególnie atrakcyjne w branżach wymagających stosowania dużych pakietów o bardzo wysokiej wydajności prądowej. Jednym z najbardziej jaskrawych przykładów zastosowań, w których prognozuje się hegemonię akumulatorów Li-Fe, jest branża motoryzacyjna (samochody elektryczne), choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby z czasem wprowadzać te źródła zasilania także do skuterów i hulajnóg elektrycznych. Można również spodziewać się zastosowań w dronach, choć obecnie więcej mówi się o użyciu akumulatorów Li-Fe w energetyce odnawialnej – np. farmach fotowoltaicznych.
Akumulatory Li-Fe w ofercie sklepu Botland
Jako czołowy dostawca podzespołów i modułów dla robotyki amatorskiej oraz modelarstwa dbamy o to, aby w naszym sklepie dostępne były najnowsze zdobycze techniki. Dlatego do oferty wprowadziliśmy już pierwsze, niewielkie akumulatory Li-Fe. Świetnym przykładem jest pakiet Li-Fe Redox o pojemności 1800 mAh, złożony z dwóch połączonych szeregowo ogniw o sumarycznym napięciu wyjściowym równym 6,6 V. Prąd ładowania wynosi 1 C (1,8 A, czyli jest liczbowo równy pojemności wyrażonej w amperogodzinach). Masa pakietu wynosi 90 g, a wymiary to 92 x 31 x 16 mm. Akumulator jest wyposażony w przewód balancera oraz wtyk serwa (JR).