Opis produktu: A4990 - dwukanałowy sterownik silników 32 V / 0,7 A - Pololu 2137
Moduł A990 firmy Pololu jest dwukanałowym sterownikiem silników prądu stałego, który może dostarczyć do 0,7 A prądu ciągłego na kanał przy napięciu zasilania z zakresu od 6 do 32 V. Układ jest dedykowany dla silników pobierających niewielki prąd przy stosunkowo wysokim napięciu zasilania. Oprócz sterownika, płytka zawiera układ zabezpieczający przed odwrotnym podłączeniem polaryzacji napięcia zasilania.
Do sterowania pojedynczym silnikiem prądu stałego o podobnych parametrach, polecamy sterownik DRV8801. Dla silników o niższym napięciu zasilania rekomendujemy podwójny sterownik DRV8833, DRV8835 lub TB6612.
Wyprowadzenia i obsługa
W celu ułatwienia obsługi, wszystkie wyprowadzenia sterujące zostały umieszczone po jednej stronie płytki. W typowym zastosowaniu należy podłączyć zasilanie silników oraz podpiąć logiczną jedynkę, czyli napięcie z zakresu 2 - 5,5 V do wyprowadzenia INH. INH jest wejściem logicznym, przełączającym A4990 w stan uśpienia po podaniu stanu niskiego (domyślnie).
Każde wyjście OUTx jest sterowane poprzez wejścia INx. Należy zauważyć, że wejścia IN2 i IN4 posiadają odwrócona logikę. Każde z wejść domyślnie jest wyłączone, tak aby po podłączeniu silniki pozostały one w bezruchu. Tabelę prawdy oraz więcej szczegółów można znaleźć w dokumentacji sterownika.
Flagi błędów EF1 i EF2, sygnalizują stanem niskim wystąpienie nieprawidłowości w pracy sterownika. Są to wyjścia typu open dren, co oznacza że domyślnie są niepodłączone. W celu ustawienia ich stanu należy podłączyć zewnętrzne rezystory podciągające pull-up lub załączyć te wbudowane w mikrokontroler.
Płytka to prostokąt o wymiarach 20,3 x 15,2 mm. Wyprowadzeniami są otwory (raster 2,54 mm) do przylutowania popularnych złącz goldpin (w zestawie), które umożliwiają podłączenie czujnika za pomocą przewodów lub bezpośrednie wpięcie w płytkę stykową.
Pin |
Stan domyślny |
Opis |
VIN | Zasilanie silników 6 - 32 V. | |
VBB | Wyjście napięciowe, które daje dostęp do zasalania silników za układem zabezpieczającym przed odwrotnym podłączeniem polaryzacji. Może zostać wykorzystane do zasalania innych elementów. | |
GND | Masa układu. Należy pamiętać, że masa silników musi być połączona z masą układu sterującego. | |
OUT1 | Wyjście dla silnika A + | |
OUT2 | Wyjście dla silnika A - | |
OUT3 | Wyjście dla silnika B + | |
OUT4 | Wyjście dla silnika B - | |
IN1 | NISKI | Wejście sterujące dla OUT1. Tutaj można podłączyć sygnał PWM. |
IN2 | WYSOKI | Odwrócone wejście sterujące dla OUT2. Tutaj można podłączyć sygnał PWM. |
IN3 | NISKI | Wejście sterujące dla OUT3. Tutaj należy podłączyć sygnał PWM. |
IN4 | WYSOKI | Odwrócone wejście sterujące dla OUT4. Tutaj można podłączyć sygnał PWM. |
INH | NISKI | Wejście logiczne, przełączające układ w stan uśpienia. Aktywowany stanem niskim. |
EF1 | brak | Flaga błędu 1 - wyjście przechodzi w stan niski w wyniku pojawienia się błędu, w przeciwnym wypadku pozostaje niepodłączone. |
EF2 | brak | Flaga błędu 2 - wyjście przechodzi w stan niski w wyniku pojawienia się błędu, w przeciwnym wypadku pozostaje niepodłączone. |
Specyfikacja dwukanałowego sterownika silników
- Napięcie pracy: 6 - 32 V
- Ciągły prąd wyjściowy na kanał: 0,7 A
- Maksymalny, chwilowy prąd wyjściowy na kanał: 0,9 A
- Wejścia kompatybilne z napięciami 2 - 5,5 V
- Zabezpieczenia:
- przed odwrotnym podłączeniem zasilania
- przed zbyt wysokim i zbyt niskim napięciem zasilania
- przed zbyt wysoką temperaturą
- przed zwarciem na płytce
- Wymiary modułu: 20,3 x 15,2 mm
Szczegóły w dokumentacji oraz na schemacie.
Prąd wyjściowy
Sterownik może ograniczać przepływający prąd w sposób aktywny poprzez sygnał PWM o stałej częstotliwości. Na płytce zostały umieszczone rezystory 0,075 Ω, które ograniczają maksymalny prąd do około 0,9 A na kanał.
W nieidealnym świecie rzeczywistym istnieją limity oddawania energii traconej. Ze względu na niewielką powierzchnie oddawania ciepła, temperatura układu wzrasta nawet przy przepływie prądu poniżej 0,9 A. Z testów firmy Pololu wynika, że w temperaturze pokojowej układ jest w stanie dostarczyć prąd o natężeniu 0,9 A przez około 20 s, po czym załącza się zabezpieczenie przed zbyt wysoką temperaturą. Natężenie 0,7 A nie spowodowało uruchomienia wyżej wymienionego zabezpieczenia. Realny pobór prądu będzie zatem zależał od zastosowania chłodzenia i warunków w jakich pracuje sterownik.
Przydatne linki |