STEM po polsku. Akcesoria dla dzieci, zabawki edukacyjne, zestawy komputerowe dla szkół TinkerGen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Czas czytania: 4 min.

Nowy partner zawsze oznacza ekscytację. Nie inaczej jest w Botland. 

Poznajcie z nami sylwetkę naszego nowego dostawcy TinkerGen i szczegóły koncepcji edukacji STEM!

Co to jest STEM?

Prezentacja tego, co oferuje bogactwo zestawów TinkerGen to doskonała okazja, aby przyjrzeć się pojęciu STEM. Jeżeli znacie już tę koncepcję i nie chcecie czytać naszego gderania, to możecie śmiało przejść do dalszej części artykułu i nagłówka Zestawy TinkerGen – edukacja interaktywna.

O tematykę STEM ocieraliśmy się już kilka razy. Spora część naszych artykułów o robotach edukacyjnych zawiera wątek lub wzmiankę o tej nowatorskiej rodzinie dydaktycznej. Jest ku temu ważny powód – STEM nie tylko zdobywa rynek i budzi coraz większe zainteresowanie, ale także rozbudza kreatywność i buduje wyobraźnię wśród młodych adeptów nauk technicznych.

Roboty edukacyjne dla dzieci

Roboty edukacyjne - w jakim wieku
zacząć, które modele wybrać?

Przedstawmy to najprościej. Pamiętacie lekcje przyrody? Na wczesnym etapie edukacji były to po prostu nauki przyrodnicze z elementami społecznych połączone w jeden przedmiot. Jednak w większości polskich szkół na wyższych etapach edukacji matematyka, biologia, fizyka i chemia to osobne przedmioty. Idea STEM to połączenie kilku nauk w jedno kierowane do najmłodszych, dzięki czemu dziecko od wczesnych lat uczy się samodzielnego sposobu myślenia, przyswajania szerokiej perspektywy i rozumienia powiązań. Koncepcja często występuje także pod postacią STEAM (science, technology, engineering, art, maths) – jak na przykład GeniBot, który – mówiąc najprościej – umie też rysować. 

Podejście do edukacji jest wszystkim

Dlaczego to tak ważne? Spójrzmy przykładowo na historię – nie ma tutaj ona wiele wspólnego, ale istnieje pewien znamienny przykład. W obiegowej opinii uczniowie miewają problemy z zapamiętywaniem abstrakcyjnych dat, ale nauka historii całościowo, przez pryzmat związków przyczynowo-skutkowych, przynosi często lepsze rezultaty. Teoria dydaktyki czyni cuda i na właściwej metodzie opieras się cały wysiłek pedagogiczny. Wszystko zależy od podejścia. 

Nie tyle system edukacji w Polsce, ile sama praktyka nauczania kontynuowana przez nauczycieli i prowadzących, także w edukacji wyższej, jest często krytykowana za brak miejsca na inwencję twórczą ucznia, studenta czy praktykanta. Istotnie uniwersytety funkcjonujące w modelu partnerstwa pomiędzy wykładowcami i studentami, takie jak brytyjskie Oxford i Cambridge czy amerykańskie MIT, Harvard i Yale, oraz te kładące nacisk na inicjatywy studenckie, osiągają wyższe wyniki w rankingu szanghajskim. Dobre szkoły inwestują w kreatywność.

Roboty zabijają kontakt między ludźmi?
To nieprawda!

Jednym z argumentów przeciwko implementowaniu robotów i zestawów komputerowych w nauce najmłodszych jest pewna silnie zakorzeniona obawa. Właściwie to wyraz wielu lęków związanych z postępem technologicznym w różnych sferach funkcjonowania. Jest zrozumiała – ma chronić dzieci przed utratą kontaktu z rzeczywistością, przed ucieczką w światy wirtualne. 

Zrozumiała, lecz… z założenia błędna.

Nie chodzi tu o to, aby dziecko znalazło w robocie przyjaciela, który zastąpi tego ze szkolnej ławki, ani też o to, aby potrafiło samodzielnie napisać kod programu. Praca z robotami STEM to także praca w grupie, a to nie mniej ważna umiejętność we współczesnym świecie. Szkoła podsyca w ten sposób także naukę rozumienia indywidualności. Siła leży w drużynie, w której każdy może zajmować się czymś innym – ktoś pisze instrukcje, ktoś koduje, ktoś tworzy grafikę, a ktoś jest pomysłodawcą. Właśnie takie są praktyki STEM w Wielkiej Brytanii (Ohbot i Picoh).

Podsumowując, STEM to jeden z nowoczesnych trendów edukacji, gdzie przede wszystkim szanowana jest  potrzeba własnej inicjatywy i ekspresji. 

Nauka programowania wśród dzieci
Programowanie dla dzieci - roboty

Zestawy TinkerGen - edukacja interaktywna

Wiedzę teoretyczną mamy już zaliczoną, przejdźmy więc wreszcie do pierwszych propozycji w praktyce. TinkerGen został założony z myślą o misji tworzenia produktów edukacyjnych. Z misją STEM made simple TinkerGen stara się dostarczać produkty i treści edukacyjne dla szkół podstawowych i średnich. 

Dzięki licznym badaniom nad integracją kultury makerskiej i edukacji poprzez wydarzenia szkolne, warsztaty społeczne i współpracę handlową, TinkerGen i jego partnerzy starali się poznać potrzeby nauczycieli i uczniów, a także zyskali głębsze zrozumienie dla edukacji STEM. 

Warto wspomnieć, że wszystko rozpoczęło się nieco wcześniej, gdy Eric Pan założył Seeed w lipcu 2008 roku, dostarczając sprzęt open source i liczne usługi produkcyjne – wszystko po to, aby ułatwić innowatorom przekształcanie pomysłów w produkty niezależne.

 

Grove Zero Starter Kit - Zestaw elementów łączonych magnetycznie - 9 modułów

Zestaw przeznaczony dla dzieci od 7 do 12 roku życia

Pierwszy z zestawów, Grove Zero Starter Kit, został wyposażony w 9 modułów, które umożliwiają tworzenie rozmaitych projektów. W połączeniu z zastosowaniem magnetycznych złącz zestaw Grove Zero tworzy idealny zestaw dla najmłodszych, który sprawdzi się także jako doskonała pomoc w zajęciach lekcyjnych.

Zastosowane rozwiązania pozwalają na szybkie i proste łączenie ze sobą modułów bez konieczności lutowania. Wspaniałą cechą modułów jest fakt, że te wykorzystane w zestawach Grove Zero są kompatybilne z klockami LEGO. Zestaw przeznaczony dla dzieci od 7 do 12 roku życia. Samo programowanie odbywa się w środowisku blokowym Codecraft – programowanie blokowe możecie kojarzyć także z narzędzia Scratch. 

Grove Zero Explorer Kit - zestaw elementów łączonych magnetycznie - 17 modułów

Zestaw przeznaczony dla dzieci od 7 do 12 roku życia

Zestaw Grove Zero Explorer Kit składa się z 17 modułów, które dają jeszcze większe możliwości projektowania. Moduły wykorzystują system Grove Zero, który umożliwia ich łączenie za pomocą magnesów i tak jak w przypadku poprzednika nie trzeba ani lutować, ani podłączać dodatkowych przewodów. Sprawdzi się z pewnością na lekcjach z przedmiotów technicznych.

 

Explorer wygląda na nieco bardziej zaawansowany niż Beginner, co sugeruje już sama nazwa. Faktycznie tak jest, ale bez obaw – będąc bogatszym w komplet modułów nie jest trudniejszy w obsłudze i również korzysta z wygody programowania Codecraft.

Grove Zero All-in-one Kit - zestaw elementów łączonych magnetycznie - 24 moduły

Nadszedł czas na małego króla. Zestaw aż 24 modułów Grove Zero All-in-one Kit posiada wszystkie zalety wyżej opisanych wersji, ale możliwości rozszerzają się jeszcze bardziej do praktycznie ograniczanych tylko wyobraźnią. 

Porównanie zawartości zestawów znajdziecie na stronach produktów. 

Glint - programowalna bransoletka

Dzieci uwielbiają akcesoria na ręce. Nie tak dawno triumfy święciły plecione bransoletki i kolorowe opaski. A może przenieść je do świata interaktywnego i pozwolić na fascynujące projekty dla najmłodszych z bransoletką Glint

Programowanie graficzne to świetne otwarcie nauki. Nie musi się ono kojarzyć z ciągami niezrozumiałych znaków i żmudnym wpisywaniem kodu. Ani dzieci, ani rodzice nie będą musieli martwić się o trudną do znalezienia pomyłkę – zadbają o to proste środowiska graficzne Codecraft. Polecenia oparte o „język obrazkowy” wprowadza się obrazkami-bloczkami. Glint mogą nosić wszyscy w wieku od lat pięciu do stu pięciu i młodsi, natomiast sposoby jego programowania przewidziano dla dzieci od 6 roku życia. 

GameGo - przenośna konsola do gier

Czyli graj i idź! Nie chodzi oczywiście o chodzenie z nosem i oczyma wlepionymi w ekran, ale o przenośną konsolę od TinkerGen. Konsola GameGo to niewielka, przenośna platforma do gier oparta na kontrolerze z solidnym i wydajnym rdzeniem ARM Cortex M4. Tutaj również spotkamy się ze znanym nam już MakeCode i graficznymi blokami. Alternatywą może być programowanie tekstowe JavaScript. A może interesuje Cię tworzenie gier? Przeznaczona dla dzieci od 8 roku życia.

Walory edukacyjne konsoli GameGo to przede wszystkim zgodność z podstawą STEM. Zabawa rozwija u dzieci kreatywne myślenie i uczy podstaw programowania – to zdecydowana i zdrowa alternatywa dla pożerających czas i koncentrację aplikacji. Oprócz tego producent zapewnił darmowe lekcje do pobrania w języku angielskim, które wzbogacą lekcje o sprawdzone w praktyce elementy.

Jeżeli chcesz stworzyć z dzieckiem własną grę, koniecznie zajrzyj na Microsoft MakeCode Arcade. To może być świetna zabawa i przede wszystkim to Wy razem zadecydujecie o jej treści. Do zobaczenia w szkole!

Podziel się:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Oskar Pacelt

Oskar Pacelt

Wierzy, że udany tekst jest jak list wysłany w przyszłość. W życiu najbardziej interesuje go prawda, pozostałych zainteresowań zliczyć nie sposób. Kocha pływać. Zajmuje się korektą tekstów (czyt. uprzykrzaniem życia współpracownikom), tłumaczeniami i ciekawostkami ze świata technologii.
Oskar Pacelt

Oskar Pacelt

Wierzy, że udany tekst jest jak list wysłany w przyszłość. W życiu najbardziej interesuje go prawda, pozostałych zainteresowań zliczyć nie sposób. Kocha pływać. Zajmuje się korektą tekstów (czyt. uprzykrzaniem życia współpracownikom), tłumaczeniami i ciekawostkami ze świata technologii.

Zobacz więcej:

Fotorezystor - fotorezystory Botland
Elektronika
Anna Wieczorek

Fotorezystor – Jak to działa?

Ważne elementy stosowane w czujnikach zmierzchowych, kompresorach audio i robotach – fotorezystory. Zapraszamy do kompendium, któremu przyświeca kilka podstawowych pytań – czym jest fotorezystor? Jak działa? Gdzie można go zastosować?

Cura Slicer - kurs Botland - druk 3D, projektowanie 3D
Druk 3D
Oskar Pacelt

Cura Slicer i druk 3D – seria YouTube

Pierwszy odcinek już dostępny! Otwieramy nową serię filmów o Cura Slicer – aplikacji open source, która wesprze wszystkich adeptów i profesjonalistów druku 3D.

Dodaj komentarz