Roboty edukacyjne – w jakim wieku zacząć i które modele wybrać?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Czas czytania: 7 min.

Roboty edukacyjne to doskonały sposób na stymulację rozwoju dziecka w zasadzie każdej dziedzinie. Mogą one wspomagać zarówno naukę mowy czy umiejętności społecznych, jak i przybliżać maluchowi bardziej złożone zagadnienia, na przykład podstawy programowania czy matematyki. Stanowią też znakomite uzupełnienie terapii oraz zajęć wyrównawczych. W jakim wieku można wprowadzić pracę z robotami i po które modele sięgnąć?

Jaki wiek będzie odpowiedni na zabawę z robotami?

Tak naprawdę trudno jest jednoznacznie określić wiek, w którym dziecko jest gotowe do zabawy robotami. Wszystko zależne jest od indywidualnych uwarunkowań i tempa rozwoju dziecka, a przede wszystkim rodzaju robota. Zazwyczaj zakłada się, że odpowiednim momentem na wprowadzenie prostych robotów edukacyjnych jest początek wieku przedszkolnego około 3. roku życia. Wówczas dziecko potrafi już wykonywać proste czynności, na przykład używać przycisków, i może zacząć czerpać korzyści z zabawy z robotem. 

Istnieją również zabawki dla młodszych maluchów, w których przypadku większość walorów edukacyjnych wynika z samego aktu obserwowania zabawki.

Stadia rozwoju intelektualnego dziecka

Rodzaj robota powinien być dobrany do wieku i stadium rozwoju dziecka. Według koncepcji rozwoju intelektualnego stworzonej przez Jeana Piaget i uzupełnionej przez późniejszych naukowców, można wyróżnić pięć takich stadiów, z czego cztery przypadają na okres dzieciństwa. Do każdego etapu można dopasować odpowiednie roboty, które wspomogą rozwijanie najważniejszych w danym momencie umiejętności. Dlatego świadomość tego, jak przebiega rozwój dziecka, jest kluczowa podczas wybierania zabawek edukacyjnych – w tym również robotów.

Niemowlęctwo i bardzo wczesne dzieciństwo (od urodzenia do drugiego roku życia)

Stadium operacji konkretnych (inteligencji praktycznej)

Dziecko zaczyna poznawać otaczający go świat i z wolna rozumieć pojęcia i sytuacje takie jak istnienie ludzi i przedmiotów, następstwo czasowe wydarzeń czy odrębność dziecka (siebie) od środowiska. Uczy się naśladować cudze zachowania, operować przedmiotami i rozwijać umiejętności metodą “prób i błędów”. To jeszcze za wcześnie na zabawę z interaktywnymi robotami, ponieważ maluszek nie umie jeszcze świadomie wykonywać czynności pozwalających na kontrolowanie zabawki. Dobrze sprawdzą się natomiast modele, które można obserwować, naśladować lub po prostu chwytać. 

Wczesne dzieciństwo i okres przedszkolny (od trzeciego do szóstego roku życia)

Stadium przedoperacyjne (inteligencji reprezentującej)

Dziecko myśli za pomocą obrazów, jednak bardzo szybko rozwija się również jego umiejętność rozumienia języka i czynnego posługiwania się nim. Z wolna zaczyna rozumieć odrębność pojęcia i jego desygnatu (mama – słowo, ale i mama jako osoba). Przyswaja sobie także zasadę działania znaków i symboli (na przykład kij jako miecz w zabawie), a jego tok myślowy opiera się na zewnętrznych wydarzeniach zamiast na operacjach logicznych. Bardzo silna jest również skłonność do przypisywania przedmiotom i zwierzętom ludzkich cech. To doskonały moment, by zacząć zabawę z prostymi robotami, które mogą wspierać rozwój mowy, umiejętności społecznych, zdolności muzycznych czy liczenia.

Okres szkoły podstawowej (od siódmego do dwunastego roku życia)

Stadium operacji konkretnych

Dziecko potrafi już przyswajać pojęcia logiczne oraz myśleć hierarchicznie. Rozumie też relacje między ludźmi, zjawiskami czy przedmiotami. To świetny moment, by wprowadzić bardziej zaawansowane roboty, na przykład uczące podstaw programowania czy języków obcych. Dziecko jest już także na tyle sprawne motorycznie i intelektualnie, by samodzielnie spróbować konstruowania robotów z gotowych części (na przykład z serii Lego).

Okres szkoły średniej i późniejszy (od dwunastego roku życia wzwyż)

Stadium operacji formalnych

Dziecko potrafi już wyciągać wnioski na podstawie informacji z otoczenia oraz własnych przemyśleń, umie też myśleć abstrakcyjnie, a jego dominującym rodzajem inteligencji staje się inteligencja werbalna.

Wyróżnia się również piąte stadium myślenia postformalnego, które zakłada zrozumienie relatywizmu wiedzy, myślenie twórcze oraz dialektyczność. Zazwyczaj jednak nie przypada ono na okres dzieciństwa i wczesnej młodości, dlatego w kontekście doboru zabawek edukacyjnych nie ma konieczności traktowania go osobno.

Na co zwrócić uwagę wybierając robota dla dzieci?

Przed zdecydowaniem się na zakup jakiejkolwiek zabawki – w tym robota edukacyjnego – należy wziąć pod uwagę kilka czynników:

Bezpieczeństwo

Należy zawsze wybierać zabawki z pewnych źródeł, które są wyposażone w odpowiednie certyfikaty i atesty. Szczególnie uważać trzeba na “wyjątkowo atrakcyjne” oferty na anonimowych stronach internetowych i aukcjach, gdzie roboty edukacyjne sprzedawane są w cenie znacznie niższej od rynkowej wartości. Powinno się również bezwzględnie przestrzegać wskazań producenta dotyczących sposobu użytkowania, wieku dziecka czy konieczności nadzoru rodziców podczas zabawy. W przeciwnym razie może dojść do nieszczęścia, a w najmniej groźnym przypadku przynajmniej do uszkodzenia robota..

Jakość wykonania

Zabawka wykonana z niskiej jakości materiałów lub niestarannie zmontowana nie tylko szybko się zepsuje, ale również może stanowić zagrożenie dla dziecka (na przykład jeśli odpadną od niej drobne elementy lub zostaną odsłonięte baterie). Dlatego zawsze warto wybierać roboty pochodzące od renomowanych firm i sprzedawane przez sklep cieszący się zaufaniem klientów.

Zainteresowania dziecka

Nawet najbardziej zaawansowana zabawka nie będzie cieszyć, jeżeli nie będzie bliska zainteresowaniom dziecka. Dlatego jeżeli Twoje dziecko nie wykazuje zainteresowania techniką czy robotami, warto zacząć od modelu, który będzie jak najbardziej uniwersalny lub swoją formą będzie korespondował z pasją pociechy (na przykład robot-pająk dla malucha, który jest zafascynowany zwierzętami).

Roboty dla niemowląt i bardzo małych dzieci

Dla dzieci poniżej wieku przedszkolnego najlepiej sprawdzą się roboty, z którymi interakcja nie jest zbyt skomplikowana – na przykład te, które można obserwować, trzymać, łapać czy naśladować ich ruchy. Najistotniejsze jest wysokiej jakości wykonanie zabawki oraz bezpieczeństwo użytych materiałów – należy uwzględnić, że małe dzieci często biorą przedmioty do buzi i prezentują naprawdę zaskakujące pomysły użycia zabawek. 

Hexbug Nano Junior

Hexbug Nano Junior to propozycja dla maluchów od 18. miesiąca do 3. roku życia. Robot przypomina wyglądem stonogę, która porusza się jak żywe zwierzę i potrafi samodzielnie omijać przeszkody. Dziecko może go obserwować, łapać lub podążać za nim, co pomaga maluchowi wyrobić sobie refleks i ćwiczyć zwinność.

Roboty dla dzieci w wieku przedszkolnym

W wieku przedszkolnym dzieci są pełne energii i ciekawe świata. Jednocześnie czasem trudno jest im usiedzieć w miejscu lub skupić się dłużej na jednej czynności. Dlatego roboty przeznaczone dla maluchów w tym wieku powinny jak najpełniej angażować ich uwagę tak, by nie znudziły dziecka. Niezwykle ważny jest także aspekt starannego wykonania i bezpieczeństwa, ponieważ jest to czas, w którym pociechy czasem biorą jeszcze zabawki do buzi lub próbują je rozmontować.

Photon

Choć z robota Photon mogą korzystać już maluchy od 3. roku życia, jest on przeznaczony dla dzieci i młodzieży w każdym wieku. Robot sprzedawany jest w zestawie z interaktywnym tabletem i pozwala na rozwijanie takich umiejętności, jak kreatywność czy rozumienie działania nowoczesnych technologii. Zabawka uczy również logicznego myślenia, zasad działania czujników i innych elementów urządzeń elektronicznych, a także podstaw programowania. Robot potrafi nagrywać i odtwarzać dźwięki, podążać po czarnej linii, wykrywać dotyk, reagować na obecność przeszkód oraz komunikować się z innymi robotami. Jest wyposażony między innymi w mikrofon, głośnik, czujnik światła, czujnik kontrastu czy podzespoły pozwalające mierzyć przebytą odległość. Urządzenie jest w stu procentach bezpieczne, a używanie go nie wymaga podłączenia do sieci czy korzystania z wymiennych baterii.

Wonder Dash

Robot Wonder Dash jest odpowiedni dla dzieci od 5. roku życia. Potrafi tańczyć, śpiewać, reagować na ludzki głos czy odnajdywać różne przedmioty. Można nim sterować przy pomocy prostych i intuicyjnych aplikacji, które można zainstalować na urządzeniach mobilnych z systemami Android lub iOS. Programy te umożliwiają między innymi naukę podstaw robotyki i programowania, uczenie robota różnych zachowań czy planowanie jego ruchów. 

Firma Wonder jest również autorem robota Dot, który może zaprzyjaźnić się z Dashem i wzbogacić jego działanie o nowe możliwości. Oprócz tego, do robotów dostępne są różne rozszerzenia i akcesoria, na przykład cymbałki umożliwiające komponowanie własnych melodii czy wyrzutnia piłeczek, która w zabawny i praktyczny sposób przybliża dziecku zasadę działania mechanizmu dźwigni.

Makeblock mTiny

Robot Makeblock mTiny jest przeznaczony dla dzieci od 4. roku życia. Jego sympatyczny wygląd jest wzorowany na pandzie, a oczy zwierzątka potrafią wyrazić kilkanaście różnorodnych emocji. Umie też wydawać ponad trzysta różnych dźwięków. W zestawie znajduje się specjalna interaktywna mapa oraz kontroler w formie pióra, dzięki którym robocik może porozumiewać się z dzieckiem.

 Zabawka wspiera rozwój umiejętności muzycznych i matematycznych, a także logicznego myślenia, rozumienia następstw przyczynowo-skutkowych oraz rozwiązywania problemów. Jest również wyposażona w tryb umożliwiający zabawę w większej grupie, co pomaga rozwijać umiejętności społeczne i nawiązywać nowe znajomości. Zabawka oraz pilot są zasilane przy pomocy pojemnego akumulatora, dzięki czemu nie ma konieczności wykorzystania baterii lub przewodów podczas zabawy. Robot został wykonany z całkowicie bezpiecznych materiałów oraz pokryty przyjemnym w dotyku materiałem.

Roboty dla dzieci w wieku szkoły podstawowej

W wieku, na który przypada nauka w szkole podstawowej, dzieci niezwykle szybko uczą się i rozwijają nowe umiejętności. Dlatego tak ważne jest, aby zapewnić im jak najwięcej okazji do nauki przez zabawę; na przykład korzystając z robotów edukacyjnych.

Walking Bot

Walking Bot to robot, który można samodzielnie zmontować z czterdziestu elementów. Dzięki ruchomym stawom, Walking Bot porusza się jak żywa istota. Do zestawu dołączony jest bogato ilustrowany podręcznik, który pomoże dziecku nie tylko złożyć zabawkę, ale również uruchomić ją, a także poznać fascynujące informacje z dziedziny robotyki i elektroniki.

Seria Hexbug

Robotyczne insekty z serii Hexbug to miniaturowe, interaktywne urządzenia, które potrafią między innymi reagować na sterowanie pilotem, walczyć ze sobą nawzajem, omijać przeszkody, samodzielnie podnosić się po upadku, obracać się czy strzelać (niegroźnymi, rzecz jasna) promieniami lasera. Dostępne są między innymi takie stworzenia jak skorpion, pająk, skarabeusz, mrówka, tarantula czy żuczek. Ogromną zaletą wielu modeli jest przezroczysta obudowa, przez którą można śledzić pracę znajdujących się wewnątrz elementów. 

Równie interesująca jest seria Hexbug Nano (wspomnieliśmy wyżej jej przedstawiciela, Hexbug Nano Junior), gdzie miniaturowe insekty można umieścić w ciekawych machinach, na przykład wyrzutni owadów, a także obserwować ich wzajemne interakcje.

Roboraptor

Roboraptor to zdalnie sterowany robot, który przypomina swoim wyglądem drapieżnego dinozaura. Zabawka jest wyposażona w czterdzieści rozmaitych funkcji, między innymi umiejętność wykrywania obiektów za pomocą czujnika podczerwieni, pilnowania wejścia czy poruszania się po wyznaczonej trasie. Dzięki przemyślanej konstrukcji głowy, szyi, łap i ogona stworzenie porusza się, w realistyczny sposób naśladując ruchy prawdziwych zwierząt. 

Dinozaur jest wyposażony w trzy tryby nastroju: groźny łowca, uważny obserwator i zabawny jaszczur. W zależności od wybranego programu robot zmienia swoje zachowanie i sposób reagowania na bodźce. Zabawka posiada również tryb demonstracyjny prezentujący wszystkie dostępne funkcje.

MIO 2.0

MIO 2.0 to propozycja od firmy Clementoni. Jest to interaktywny robot do samodzielnego montażu, który po złożeniu można zaprogramować. Zabawka potrafi omijać przeszkody, podnosić metalowe przedmioty korzystając z magnesu oraz rysować obrazki. W zestawie znajdują się również wymienne części, dzięki którym można dostosować robota do pożądanych działań. MIO 2.0 wspomaga naukę robotyki, informatyki i elektroniki, a także dostarcza zabawy na długie godziny. Robot jest zasilany czterema bateriami AAA (cienkie paluszki). Jest odpowiedni dla dzieci powyżej 8. roku życia.

Roboty dla młodzieży w wieku szkoły podstawowej i średniej

Na etapie szkoły średniej, ostatnich klas szkoły podstawowej i na przełomie tych etapów młodzież ma coraz większe możliwości manualne i intelektualne. Doskonałym pomysłem na zachęcenie do nauki są zaawansowane roboty edukacyjne, które stanowią nie tylko duże wyzwanie dla ich myślenia i umiejętności, ale również znakomitą rozrywkę.

Stemi Hexapod

Stemi Hexapod to sześcionożny robot kroczący. Sprzedawany jest w zestawie do samodzielnego montażu, co pozwala dokładnie poznać budowę i zasady działania zabawki. Urządzenie obsługuje interfejs Bluetooth, a także może być sterowane przez aplikację na telefon z systemem operacyjnym Android lub iOS. 

Robot jest wyposażony w wiele sensorów (między innymi czujnik dotyku) oraz ciekawe funkcje; potrafi na przykład tańczyć do wskazanej piosenki. Może uczyć modelowania w trójwymiarze czy tworzenia programów na urządzenia mobilne. Można go również zaprogramować za pośrednictwem dedykowanej aplikacji lub środowiska Arduino. Zabawka jest odpowiednia dla dzieci i młodzieży powyżej 12. roku życia.

Lego Mindstorms EV3

Najnowsza odsłona Lego Mindstorms umożliwia stworzenie nie jednego, a co najmniej siedemnastu (tyle przykładów dostępnych jest w instrukcji) interaktywnych robotów wykorzystujących zaawansowane technicznie elementy: czujniki, wyświetlacz LCD, programowalną jednostkę centralną czy serwomechanizmy. 

Wszystkie elementy Lego Mindstorms EV3 można łączyć z częściami pochodzącymi z poprzednich odsłon. Zestaw pozwala rozwijać wiele umiejętności jednocześnie. Uczy między innymi wykonywania precyzyjnych czynności manualnych, elektroniki, robotyki, programowania czy podstaw mechaniki.

DJI RoboMaster S1

RoboMaster S1 od firmy DJI słynącej z produkcji dronów to zaawansowane technicznie urządzenie, które ma bardzo wiele możliwości. Robot potrafi między innymi poruszać się po linii, rozpoznawać gesty, śledzić położenie obiektów, identyfikować osoby i przedmioty, reagować na komendy głosowe czy wchodzić w interakcje z innymi jednostkami RoboMaster S1. Samodzielne zmontowanie urządzenia pozwala zdobyć praktyczną wiedzę z zakresu robotyki i elektroniki, a także wspiera naukę fizyki, matematyki i informatyki. 

Robot jest również wyposażony w takie elementy jak zaawansowany system poruszania, blaster strzelający żelowymi kulkami, kamera z funkcją robienia zdjęć w rozdzielczości do 2560 x 1440 pikseli i transmisji na żywo (First Person View) oraz inteligentny pancerz wykrywający uderzenia. Urządzenie komunikuje się przez WiFi za pomocą aplikacji mobilnej na Android lub iOS.

Podziel się:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Oskar Pacelt

Oskar Pacelt

Wierzy, że udany tekst jest jak list wysłany w przyszłość. W życiu najbardziej interesuje go prawda, pozostałych zainteresowań zliczyć nie sposób. Kocha pływać. Zajmuje się korektą tekstów (czyt. uprzykrzaniem życia współpracownikom), tłumaczeniami i ciekawostkami ze świata technologii.
Oskar Pacelt

Oskar Pacelt

Wierzy, że udany tekst jest jak list wysłany w przyszłość. W życiu najbardziej interesuje go prawda, pozostałych zainteresowań zliczyć nie sposób. Kocha pływać. Zajmuje się korektą tekstów (czyt. uprzykrzaniem życia współpracownikom), tłumaczeniami i ciekawostkami ze świata technologii.

Zobacz więcej:

Dodaj komentarz