SkriWare – co to jest?

Czas czytania: 3 min.

Platformy edukacyjne oparte na STEAM (z ang. ScienceTechnologyEngineeringArtsMathematics – nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka) często rywalizują ze sobą, starając się oferować jak najbardziej atrakcyjne i skuteczne narzędzia edukacyjne dla uczniów. Współzawodnictwo między różnymi platformami prowadzi do innowacji, tworzenia coraz lepszych zasobów edukacyjnych oraz dostosowywania oferty do różnych potrzeb uczniów i nauczycieli. Jedną z nich, która stawia na powiew świeżości w podejściu do nowych technologii, jest współpracująca z Microsoft rodzima platforma SkriWare.

Podejście STEAM a klasyczna dydaktyka

Podejście STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) wprowadza nowatorskie elementy do klasycznej pedagogiki i dydaktyki, skupiając się na interdyscyplinarnym podejściu do nauki i kreatywnym rozwiązywaniu problemów. Porównując je z niektórymi starszymi tradycyjnymi metodami nauczania, podejście STEAM oferuje kilka kluczowych zalet.

Skoro STEAM integruje naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę, to zachęca uczniów do myślenia interdyscyplinarnego. Takie podejście odzwierciedla rzeczywisty świat, gdzie różne dziedziny wiedzy są często ze sobą powiązane. Tradycyjne metody nauczania często skupiają się na jednej dziedzinie wiedzy, ograniczają się do nauczania faktów i procedur, pomijając rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia i eksperymentowania, i wreszcie – co chyba najważniejsze – zdaje się, że wciąż często pomijają to, że w dzisiejszym świecie, w którym technologia szybko się rozwija, umiejętności związane z nauką, technologią, inżynierią, sztuką i matematyką są coraz bardziej cenione na rynku pracy.

Tradycyjne metody nauczania, które nie uwzględniają STEAM, nie mogą przygotowywać uczniów do przyszłych zawodów, które będą wymagały tych umiejętności. Pomimo że sztuka zdaje się być bardziej związana z wyrażaniem emocji i twórczym wyrażaniem się niż naukami ścisłymi, przez co pozornie nie pasuje do pozostałej czwórki ze skrótowca, to jest kluczowa w podejściu STEAM. Kryją się za nią innowacyjność i wizualizacja, projektowanie i wszystkie pola, gdzie specjaliści tacy jak artyści interaktywni łączą wiedzę techniczną z umiejętnościami komunikacyjnymi.

Polska robotyka edukacyjna. SkriWare, SkriLabs, Skriware Academy

Polska osiąga imponujące postępy na polu robotyki edukacyjnej. Część z nich pojawia się pod szyldem firm, inne zaś są proponowane przez organizacje popularyzatorskie i non-profit. Platformy Photon i projekt Ozobot to tylko niektóre z nich. Coraz chętniej stawiamy na wydarzenia i eventy dla młodych entuzjastów robotyki, które odbywa się corocznie. Uczestnicy projektują, budują i programują roboty, aby wziąć udział w różnych konkurencjach. W niektórych polskich miastach istnieją specjalne placówki, tzw. “akademie robotyki”, które oferują zajęcia dla dzieci i młodzieży, gdzie uczą się podstaw robotyki, programowania i inżynierii.Być może ów “profit” kryje się w unikalnym produkcie społecznym, jaki wypływa z popularyzacji i przystępności tych dziedzin.

Każda szkoła podstawowa może za darmo skorzystać z treści dostępnych na Skriware Academy. Baza materiałów oferuje pomysły na lekcyjne aktywności, gotowe, ale elastyczne scenariusze lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii druku 3D i robotyki, do których nie tak dawno można było zbliżyć się wraz z programem Laboratoria Przyszłości.

Zadbano o e-kursy, webinary, poradniki i samouczki, również w formie video, które są wsparciem metodycznym dla pedagogów niezależnie od prowadzonego przedmiotu. Program zdaje się być odpowiedzią na obawę edukatorów, którzy co prawda chętnie skorzystali z możliwości oferowanych przez programy dofinansowujące, lecz nie zawsze z przekonaniem co do własnych kompetencji w świecie nowoczesnych technologii, praktycznych korzyści z wdrażania pilotażowych scenariuszy lekcyjnych i w gruncie rzeczy tego, czy właściwie będzie co robić z tak szeroką gamą zasobów. Trzeba rzec, że odpowiedzią naprawdę udaną.

Wdrożenie w rozwiązania SkriWare i SkriLabs jest przystępne, pokazuje możliwości krok po kroku i odczarowuje te rozwiązania, które funkcjonują w świecie przemysłu i biznesu od dawna, a na gruncie rodzimej edukacji były zdecydowanie zbyt długo traktowane jako rozpraszające, wydumane i niszowe. Dygresja, choć niezupełnie, i raczej solidny argument “za” – wielkość globalnego rynku druku 3D wyniosła 17,38 mld USD w 2022 r. i oczekuje się, że do 2032 r. osiągnie około 98,31 mld USD.

Robot edukacyjny SkriBot

SkriBot - robot edukacyjny.

SkriBot jako zestaw do robotyki dla szkół pozwala na samodzielne stworzenie robota edukacyjnego krok po kroku. Nasi Czytelnicy wiedzą, że początki z robotyką nie wiążą się z oglądaniem, jak jeździ gotowy robot, ale oznaczają właściwie budowanie wszystkiego od zera.

Robota SkriBot SkriWare wyróżnia dedykowane mu narzędzie SkriApp, czyli aplikacja mobilna do programowania blokowego, które oznacza tworzenie algorytmów i programów za pomocą graficznych bloków, które, przeciągane i upuszczane w odpowiedniej kolejności, tworzą sekwencje kodu. 

Blisko mu także do Arduino, gdzie możemy postawić na nieco bardziej wyspecjalizowany język programowania C++ czy MakeCode, który oprócz realizowania programowania blokowego pozwala na pracę z Python i JavaScript. Sama komunikacja nie może być prostsza, bo zadba o nią “standardowy” już standard Bluetooth, który znamy wszyscy. 

Oprócz tego do dyspozycji edukatorów i najmłodszych trafiają autorskie oprogramowanie Skriware do modelowania przestrzennego 3D Playground i Creator dostępne w platformie Skrimarket.

SkriWare w Botland

W Botland wiemy, że problemy związane z niewłaściwym wykorzystaniem nowego sprzętu, w tym drukarek 3D, są stosunkowo powszechne i mogą mieć różne przyczyny. Nie tylko nauczyciele i edukatorzy obawiają się korzystania z nowego sprzętu, w tym w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Brak dostatecznego wsparcia technicznego powoduje frustrację, a gdy wielu adeptów robotyki napotyka trudności i nie ma dostępu do odpowiedniej pomocy, to zdarza się, że rezygnują z dalszych prób korzystania z urządzeń. Stąd już blisko do poczucia otrzymania “kota w worku”, gdy skuszeni opisem możliwości nowej technologii straciliśmy zapał, a zyskaliśmy pewność, że już do tego nie wrócimy. Nie zostawiamy Was w tym świecie sami – zachęcamy do rzucenia okiem na asortyment SkriWare w Botland, gdzie znajdziecie czytelne opisy, specyfikacje techniczne i tak potrzebne na tym polu wsparcie.

Jak oceniasz ten wpis blogowy?

Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis.

Podziel się:

Picture of Mateusz Mróz

Mateusz Mróz

Marzyciel, miłośnik podróży i fan nowinek technologicznych. Swoje pomysły na Raspberry Pi i Arduino chętnie przekuwa w konkrety. Uparty samouk – o pomoc prosi dopiero wtedy kiedy zabraknie pozycji w wyszukiwarce. Uważa, że przy odpowiednim podejściu można osiągnąć każdy cel.

Zobacz więcej:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ze względów bezpieczeństwa wymagane jest korzystanie z usługi Google reCAPTCHA, która podlega Polityce Prywatności oraz Warunkom użytkowania.