Spis treści:
Dzieci w wieku około 7-11 lat przechodzą przez fazę operacji konkretnych, w której zaczynają logicznie myśleć o konkretnych przedmiotach i zjawiskach. Roboty edukacyjne, które pozwalają dzieciom manipulować fizycznymi obiektami (np. programować robota, który wykonuje określone zadania), idealnie pasują do tej fazy rozwoju. Poznajmy najlepsze z nich.
Dzieci przechodzą przez poszczególne etapy poznawcze w różnym wieku, ale da się wyróżnić kilka ogólnych prawideł. W wieku 7-11 lat wykazują już logiczne, konkretne rozumowanie, a ich myślenie staje się przede wszystkim mniej skoncentrowane na nich samych. Zaczynają zdawać sobie sprawę, że ich myśli i uczucia są wyjątkowe i mogą nie być podzielane przez innych, czyli że są po prostu częścią rzeczywistości. Stają się również bardziej empatyczne i świadome swojego otoczenia, i uczą się, że rzeczy pozostają takie same, mimo że istnieją w innej formie. Na przykład dziecko wie, że ilość soku w butelce jest nadal taka sama po przelaniu do kubka, i że rzeczy mogą także powrócić do swojego pierwotnego stanu bez zmian, to znaczy, że ten sam że sok przelany do kubka z powrotem może wrócić do butelki w niezmienionej formie. Projektanci od lat dokładają starań, aby funkcje interaktywne realizowane przez zabawki i roboty edukacyjne wpisywały się w dbałość o wszechstronny rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny dziecka. Czy mają więc zastąpić kontakt z rówieśnikami? W żadnym wypadku. Więcej: roboty edukacyjne często często oferują możliwość współpracy, co pozwala dzieciom uczyć się od siebie nawzajem, a także korzystać z pomocy osoby starszej, gdy napotykają trudności.
Photon EDU - robot edukacyjny - pakiet rozszerzony
Photon EDU to polski robot edukacyjny zaprojektowany z myślą o dzieciach w wieku od 5 do 12 lat, który doskonale sprawdza się również w edukacji ośmiolatków. Jest wyposażony w wiele funkcji wspierających naukę programowania, matematyki, oraz innych przedmiotów zgodnych z podstawą programową. Wspomnieliśmy we wstępie o tym, że potrzeby edukacyjne są różne – tutaj dzięki różnym poziomom trudności interfejsów Photon Badge, Photon Block czy Photon Code dostosowuje się do umiejętności dziecka. Początkujący mogą korzystać z prostego rysowania tras, natomiast bardziej zaawansowani adepci małej robotyki mogą programować robota przy pomocy bloków kodu, a nawet wprowadzać podstawy języków Python czy JavaScript. W rozszerzonym pakiecie Photon EDU dostępne są dodatkowe akcesoria i materiały dydaktyczne, znalazła się tutaj bowiem mata edukacyjna oraz rozbudowana baza scenariuszy lekcji. Robot jest również kompatybilny z popularnymi zestawami, LEGO® Mindstorms. Photon EDU został stworzony z myślą o wsparciu nauczycieli w prowadzeniu zajęć – to przede wszystkim intuicyjne aplikacje oraz materiały edukacyjne.
Robot edukacyjny Picoh
Stworzony przez brytyjską firmę Ohbot (jest też robot o takiej samej nazwie) Picoh przypomina wyglądem ludzką głowę i jest wyposażony w trzy serwomechanizmy oraz matrycę LED, która wyświetla oczy oraz emocje robota. Dzięki temu Picoh jest w pełni interaktywny i może naśladować ludzkie zachowania. Pod względem edukacyjnym Picoh oferuje wiele możliwości. Może być programowany zarówno przy użyciu graficznego języka blokowego Scratch, jak i w Pythonie. Dodatkowo robot jest kompatybilny z platformą Raspberry Pi, a to już praktycznie nieograniczone możliwości w zakresie nauki programowania. Jest w stanie wykonywać zadania takie jak mówienie w różnych językach, śpiewanie, prowadzenie zajęć fitness, śledzenie pogody, czy podawanie godziny i daty. To wszystko czyni go nie tylko narzędziem do nauki, ale także ciekawym kompanem do zabawy, który rozwija wyobraźnię dzieci oraz ich zdolności techniczne i programistyczne.
Genibot - wersja edukacyjna dla szkół
Genibot zgodny z koncepcją STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics), wspiera rozwój zakresu umiejętności od logicznego myślenia po kreatywne rozwiązywanie problemów. Może być programowany zarówno offline za pomocą kart kodowania, jak i online, co daje dzieciom możliwość nauki niezależnie od dostępu do Internetu. Robot wspiera dwa języki – polski i angielski, co nie tylko ułatwia naukę młodszym dzieciom, ale również stwarza okazję do nauki języka angielskiego. Same możliwości pprogramowania Genibota są bardzo szerokie, można to robić bowieza pomocą kart, aplikacji, Scratch 3.0, na macie do kodowania czy na zwykłej kartce papieru. Dzięki temu Genibot może być używany przez dzieci w różnym wieku i na różnych poziomach zaawansowania. Do dyspozycji jest także dedykowana Genibotowi intuicyjna i przyjazna dla dzieci aplikacja (już od 5 roku życia), a integracja ze Scratchem umożliwia bardziej zaawansowaną naukę programowania w sposób wizualny.
Wonder Dash
Dash reaguje na polecenia głosowe, omija przeszkody, tańczy, a nawet śpiewa. Dzięki licznym sensorom, można go zaprogramować na wiele sposobów. Aplikacja do sterowania Dashem jest intuicyjna i dostępna na różne platformy (iOS, Android, Kindle). Dzieci mogą korzystać z graficznego interfejsu, który umożliwia programowanie robota poprzez przeciąganie i upuszczanie bloków z poleceniami. To jednak nie wszystko, bo choć Dash uczy dzieci programowania głównie za pomocą blokowego interfejsu, to z czasem mogą one przejść na bardziej zaawansowane poziomy, w tym pisanie kodu w językach takich jak Python czy JavaScript. W aplikacji znajdziemy samouczki i gotowe programy, które nie tylko pomagają wprowadzić dzieci w świat programowania, ale i dzięki którym rodzice mogą monitorować postępy swoich dzieci. Zdecydowanie jeden z bardziej wszechstronnych i interaktywnych robotów edukacyjnych dostępnych na rynku.
MakeBlock Codey Rocky
MakeBlock Codey Rocky to robot edukacyjny zaprojektowany w celu zaangażowania dzieci w naukę kodowania i STEM poprzez połączenie przyjaznego designu i solidnej funkcjonalności. Robot ma charakterystyczny wygląd przypominający pandę, który nie jest tylko na pokaz – to bodaj najfajniejsza jego atrakcyjności. Znajdziemy tu także ekspresyjny ekran LED, który służy za twarz Codeya, Może wyświetlać różne emocje, a nawet niestandardowe projekty, dzięki czemu interakcje z robotem są bardziej osobiste. Tym, co wyróżnia Codey Rocky na tle innych robotów edukacyjnych, jest jego wszechstronność i bogactwo funkcji. Jest on wyposażony w liczne czujniki, w tym czujniki światła, dźwięku i żyroskop, które umożliwiają mu dynamiczną interakcję z otoczeniem. Proces uczenia staje się bardziej namacalny i angażujący. Pojawia się nawet interakcja z urządzeniami IoT. Obsługuje kodowanie blokowe za pomocą mBlock 5,a także oferuje opcję przejścia do programowania w języku Python w miarę postępów. Do kreatywnego konstruowania zachęca też kompatybilność z LEGO.
Ozobot Bit Plus - robot z flamastrami
Ozobot Bit Plus to kompaktowy i wszechstronny robot edukacyjny polskiego projektu, który wyróżnia się możliwością nauczania kodowania zarówno na ekranie, jak i poza nim. Jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech jest integracja z markerami, umożliwiająca dzieciom programowanie robota poprzez rysowanie kolorowych linii i wzorów na papierze. Te „kolorowe kody” są rozpoznawane przez czujniki Ozobota oraz umożliwiają mu podążanie ścieżkami i wykonywanie czynności bez potrzeby korzystania z ekranu.
Ozobot Bit Plus korzysta także z platformy Ozoblockly, która oferuje pięć poziomów złożoności, od prostych poleceń opartych na blokach po bardziej zaawansowane koncepcje kodowania, takie jak pętle czy warunki. Ta wszechstronność pozwala robotowi rosnąć wraz z umiejętnościami ucznia, dzięki czemu jest odpowiedni dla różnych grup wiekowych i poziomów umiejętności. Kolejnym atrakcyjnym aspektem jest jego kompaktowy rozmiar, który ułatwia dzieciom obsługę i przenoszenie.
Robobloq Qoopers - robot edukacyjny 6w1
Prawdziwa arena dla kreatywności i odkryć. Qoopers zaprojektowany dla dzieci od 8 roku życia umożliwia tworzenie i programowanie aż 6 różnych robotów. Każdy z nich ma unikalne zdolności, od omijania przeszkód po śledzenie linii, a nawet odtwarzanie dźwięków i wyświetlanie grafik na matrycy LED. Dzięki 174 elementom metalowym z wytrzymałego aluminium oraz komponentom elektronicznym w zestawie dzieci nie tylko budują, ale także poznają strukturę i działanie maszyn. Przypomina to budowanie z klocków, ale na znacznie bardziej zaawansowanym poziomie. Każdy robot to okazja do eksperymentowania z różnymi funkcjami i programami, a dzieci mogą stworzyć robota, który staje się ich osobistym towarzyszem do zabawy i nauki. Na montaż nowego modelu wystarczy raptem pół godziny. Do programowania można wykorzystać smartfon lub tablet wraz z dedykowaną aplikacja. Tutaj także mamy do czynienia z układaniem bloków z instrukcjami.
Cyber Clementoni
Cyber nie tylko reaguje na programowanie, ale także na dźwięki. Wbudowany mikrofon umożliwia nagrywanie i edytowanie wiadomości głosowych, które robot może później odtwarzać. Dzieci mogą przekształcić Cybera w osobiste walkie-talkie. Dzięki aplikacji na smartfon i tablet, programowanie Cyber staje się prostą i intuicyjną zabawą. Blokowe kodowanie pozwala dzieciom na tworzenie złożonych sekwencji i poleceń w sposób wizualny, a z 7 różnymi trybami zabawy, Cyber dostosowuje się do nastroju i pomysłów dziecka. Czy to interaktywna rozmowa, czy skomplikowane zadania do rozwiązania – Cyber jest gotowy na każdą przygodę. Dla tych maluchów, które wolą eksplorować offline, Cyber oferuje manualny programator do tworzenia sekwencji przy użyciu kodów QR. Warto dodać, że Clementoni zdobyło światową renomę jako producent gier planszowych, puzzli i przede wszystkim zestawów do nauki dla dzieci w różnym wieku znanych w Polsce pod nazwą Laboratoria Mechaniki.
SkriBot
SkriBot oferuje elastyczność w budowaniu i modyfikowaniu takiego robota, jakiego maluchy sobie wymarzą. Oprócz składania podstawowego SkriBota mogą tutaj eksperymentować z jego konstrukcją zmieniając i ulepszając elementy według własnych pomysłów. Brzmi jak coś, co już jest na liście, ale novum to platforma Creator na stronie Skrimarket – możemy tutaj wykorzystać technologię druku 3D, aby samodzielnie tworzyć nowe części do SkriBota. Ta funkcjonalność nie tylko pozwala na kreatywne dostosowanie robota, ale także rozwija umiejętności związane z projektowaniem i inżynierią. Dzieci mogą dowiedzieć się także o tym, jak działają poszczególne podzespoły mechaniczne, elektryczne i elektroniczne, a w tym silniki i czujniki. Całość korzysta z edytora blokowego do nauki podstaw programowania lub zaawansowanego środowiska Arduino dla bardziej złożonych projektów. Na uwagę zasługują także komunikacja Bluetooth do bezprzewodowego sterowania i kodowania oraz akademia Skriware z bogactwem materiałów i zasobów do prowadzenia zajęć.
CircuitMess Batmobile
Zdajemy sobie sprawę, że z robotami edukacyjnymi jest trochę jak z modelami samochodów. Choć wśród nich znajdziemy naprawdę rozmaite funkcjonalności, a każdy model mimo podobnej obsługi jest trochę inny, to o ich ostatecznej popularności decyduje w dużej mierze wygląd. Na zakończenie mamy dla Was unikat – robot batmobil, czyli kultowy pojazd, którym poruszał się tytułowy bohater sagi Batman. Ta doskonała okazja do nauki podstaw elektroniki i inżynierii w praktyczny sposób jest w praktyce małym, autonomicznym wehikułem. Batmobile współpracuje z szeroką gamą rozszerzeń, co pozwala na dodanie nowych funkcji i komponentów. To oznacza, że dzieci mogą stale rozwijać i ulepszać swoje cacko eksperymentując z dodatkowymi czujnikami i modułami. Nie trzeba dodawać, że zestaw jest zaprojektowany z myślą o młodszych inżynierach, co oznacza, że nie wymaga lutowania. Największa unikalność CircuitMess Batmobile drzemie jednak w implementacji technologii AI. Dzięki wbudowanym algorytmom rozpoznawania obiektów, Batmobile może analizować otoczenie i reagować na różne obiekty, co dodaje interaktywności i zaawansowanych funkcji do zabawy, a także uczy, czym właściwie jest widzenie maszynowe.
Jak oceniasz ten wpis blogowy?
Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!
Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 2
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis.