Jak prowadzić lekcje online? Siedem najlepszych wskazówek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Czas czytania: 4 min.

Trwająca pandemia wymusza na nas izolację również w jednej z fundamentalnych sfer społecznego funkcjonowania – dydaktyce. Postawiony przed nauczycielami i rodzicami wymóg adaptacji do warunków szkoły zdalnej to nie lada zadanie. 

Zobrazujemy ideę stojącego przed Wami artykułu: przygotowane w dzisiejszym wpisie porady mają na celu zapobiec sytuacji znanej ze starego żartu, który rzecze, że:

 teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa. 
Praktyka jest wtedy, kiedy działa wszystko, a nikt nie wie dlaczego. 
Połączenie teorii z praktyką sprawia, że nic nie działa i nikt nie wie dlaczego.

Wdrażanie nowych rozwiązań oznacza spory nakład pracy organizacyjnej. Ten wpis pomoże Wam dostosować narzędzia i stworzyć skuteczny etos pracy dla nauczania domowego. Oto najlepsze porady jak to zrobić.

Pamiętaj: najważniejsze jest dobre nastawienie!​

Jest ok

Fundamentalna rzecz to… wyrozumiałość dla samego siebie.

Miej dla siebie zrozumienie i pamiętaj, że to proces, a proces z racji swej natury jest rozciągnięty w czasie. Każda nowa sytuacja wymaga czasu. Systemy nigdy nie są idealne. Powiemy więcej – we wczesnej fazie istnienia daleko im nawet do używalności.Potrafisz korzystać z telefonu i Internetu? Jesteś na świetnej drodze. Nie, nie stoisz przed nią – już udało Ci się na nią wkroczyć. Pozostaje wytworzenie szkolnej atmosfery w domowych zaciszach, czyli z dala od samej szkoły. Istniejące, gotowe plany online to elastyczne pomysły, nie instrukcje obsługi śmigłowców. Szybko zauważysz, że przygotowywanie lekcji w raz obrany sposób stanie się łatwiejsze z każdym kolejnym razem, a mały element kreatywności nie pozwoli na rutynę.

2. Znajdź oprogramowanie, które Ci odpowiada i zapewnij pole do kontaktu.

Programy do nauki zdalnej - Skype, Zoom, Moodle, Google Classroom

Masz pełną dowolność. Jeżeli Twoja szkoła dotychczas nie zdecydowała się na żadne konkretne oprogramowanie, wypróbuj Google Classroom, Microsoft Teams albo Moodle. Każda z tych platform będzie nieocenioną pomocą we współpracy z uczniami i pozwoli na stworzenie czegoś na kształt unikalnego środowiska naukowego. W odpowiadaniu na pytania uczniów, tworzeniu wideokonferencji czy wirtualnych wykładów pomogą takie platformy konferencyjne jak SkypeGoogle Hangouts czy ZoomDostęp do nauczyciela bez przeszkód – oczywiście w zwyczajowych godzinach pracy – to podstawa udanej wymiany dydaktycznej myśli. Zawsze możesz też zaplanować nieco czasu na ewentualną pomoc po godzinach lekcyjnych. 

3. Połącz uczniów między sobą.

Twoi uczniowie i, nie ukrywajmy, Ty również, odczujecie w końcu brak towarzyskiego aspektu współpracy, który zapewnia praca na żywo i możliwość tradycyjnej, swobodnej dyskusji. Spróbuj uwzględnić i wdrożyć ten aspekt na tyle, na ile to możliwe. Takie rozwiązanie może z początku przypominać zachętę do starego jak świat klasowego gadulstwa, ale z czasem wszyscy odczujecie pozytywne skutki tego rozwiązania, które ożywia umysły oraz prowokuje je do zajmowania i aktywnego prezentowania swojego stanowiska.

4. Zaplanuj lekcje tak, aby poszły gładko i wykorzystaj nagrywanie.

Planowanie

Pamięć bywa ulotna. Dzięki utrwaleniu treści uczniowie będą mogli do nich powrócić w dowolnym momencie. Nagrywanie prowadzonych spotkań, niezależnie czy to tylko fonia, czy także wizja, to również skuteczne narzędzie samodoskonalenia – będziesz mógł zobaczyć, czy jest Ci pisana kariera radiowca albo prezentera na ekranie oraz łatwiej wychwycisz ewentualne potknięcia. Ramową decyzję o tym, co zamierzasz przekazać, warto po prostu podjąć zawczasu. Nie potrzebujesz scenariusza – wystarczy orientacyjny kierunek. Poproś uczniów o wyłączenie kamer i mikrofonów na początku lekcji – nie będziesz się dzięki temu rozpraszać.

5. Ustal jasne reguły.

Zakaz logo

Wspomnieliśmy już o aspekcie wyłączania mikrofonów i kamer w odpowiednim ku temu czasie, ale reguła jest bardziej ogólna – uczniowie muszą zrozumieć, że podczas nauczania zdalnego obowiązują takie same zasady jak w prawdziwej szkole. Zawiera się w niej wszystko, w tym klucz do niezbędnej dla nauczania dyscypliny. Jeżeli forma nauczania zdalnego będzie skłaniać uczniów do niewłaściwego zachowania, to im prędzej zrozumieją jego konsekwencje, tym lepiej.

6. Pamiętaj o kontakcie z rodzicami oraz wprowadź feedback - ewaluację i możliwość bieżącej oceny pracy.

Rodzicom i opiekunom będzie trudniej zorientować się w tym, jak radzą sobie ich pociechy. Kluczowe jest tutaj utrzymywanie płynnej komunikacji. Możesz użyć e-maili lub jakiegokolwiek medium (komunikatora, serwisu społecznościowego itp.), za pomocą którego można przesłać wiadomość tekstową. Obecnie wiele szkół często uaktualnia treści z życia szkoły na swoich profilach w social media. To działa korzystnie w obie stronyMożecie pomóc sobie nawzajem dzieląc uwagi, sugestie poprawek i ucząc się z tego, co razem robicie. Schodzący z karuzeli maluch zawsze słyszy pytanie:  i jak, podobało się? Może teraz coś innego? Szkoła w domu to taka karuzela, na której pędzicie razem.

7. Motywuj. Dostrzegaj. Nagradzaj.

Podstawą nagradzania jest jasne i skuteczne wyznaczenie celów. Żaden konkurs czy wyścig nie może istnieć bez mety. Subtelne, lecz aktywne wprowadzenie uczniów w proces ich wyznaczania pozwoli im lepiej zrozumieć cel i sens zdrowej rywalizacji – nie między nimi, lecz o osiągnięcie momentu, w którym będzie można wspólnie świętować. Docenią to z pewnością także rodzice i opiekunowie. Motywacja do nauki to niezmiernie ważna kwestia.

Pamiętaj: najważniejsze jest dobre nastawienie!​

To trudny czas dla nas wszystkich. Każdy radzi sobie nieco inaczej. Wartościowanie oparte na kryterium lepiej-gorzej lepiej pozostawić za sobą. Warto pamiętać o możliwości swobodnej rozmowy na temat tego, jak obecna sytuacja wpływa na to co nas otacza. Cóż, warto pamiętać o możliwości swobodnej rozmowy na każdy temat. Słynna „godzina wychowawcza” nie zniknęła wraz z pojawieniem się nauki zdalnej i wciąż jest dla Was dostępna.

Żywimy szczerą nadzieję, że ten wpis przyniesie nieco uspokojenia. Teraz czas na Was. Macie tak wiele mądrego do powiedzenia. Czas, by ktoś to usłyszał, nawet jeżeli teraz słowo wędruje z ust do adeptów za pośrednictwem nowoczesnych technologii.

Sprawdźcie także, jak możecie w tym celu wykorzystać minikomputery:

Dziękujemy Nauczycielom i Wychowawcom za wspólny wysiłek. Nie jesteście sami!

Podziel się:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Oskar Pacelt

Oskar Pacelt

Wierzy, że udany tekst jest jak list wysłany w przyszłość. W życiu najbardziej interesuje go prawda, pozostałych zainteresowań zliczyć nie sposób. Kocha pływać. Zajmuje się korektą tekstów (czyt. uprzykrzaniem życia współpracownikom), tłumaczeniami i ciekawostkami ze świata technologii.
Oskar Pacelt

Oskar Pacelt

Wierzy, że udany tekst jest jak list wysłany w przyszłość. W życiu najbardziej interesuje go prawda, pozostałych zainteresowań zliczyć nie sposób. Kocha pływać. Zajmuje się korektą tekstów (czyt. uprzykrzaniem życia współpracownikom), tłumaczeniami i ciekawostkami ze świata technologii.

Zobacz więcej:

Raspberry Pi 4 Case Fan
Raspberry Pi
Oskar Pacelt

Premiera! Znamy już Raspberry Pi Case Fan 4

Kolejna premiera od Raspberry Pi Foundation nie bierze nas z zaskoczenia – przeczytajcie o nowym sposobie na chłodzenie Maliny, czyli Raspberry Pi 4 Case Fan.

Druk 3D
Marcin Lesiński

Drukarki 3D Velleman – Modele serii Vertex

Przedstawiamy ciekawe modele drukarek 3D Velleman. Poznaj podstawową drukarkę Vertex K8400, miniaturową Vertex Nano K8600 i innowacyjną Vertex Delta K8800.

Dodaj komentarz