Czujnik ciśnienia spalin – diagnoza krok po kroku

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Czas czytania: 2 min.

Jaką rolę pełni czujnik ciśnienia spalin?

Od wielu lat na producentów współczesnych samochodów osobowych i ciężarowych odgórnie nakładane są obowiązki aktywnego przeciwdziałania negatywnym zmianom klimatycznym. Jest to świadoma polityka, która ma na celu walkę z postępującym zanieczyszczeniem środowiska naturalnego oraz poprawę jakości powietrza. Ci z nas, którzy posiadają czujniki czystości powietrza w swoim mieszkaniu, z pewnością zgodzą się, że problem istnieje, a eksperci coraz częściej informują o negatywnych skutkach wdychania zanieczyszczeń i biją na alarm. Problem rok do roku wydaje się coraz poważniejszy, dlatego instytucje rządowe i unijne realizują politykę odchodzenia i ograniczania źródeł zanieczyszczania środowiska.

Najlepszym przykładem takich obostrzeń są obowiązujące na terenie Unii Europejskiej normy emisji spalin (obecnie jest to Euro 6), które regulują maksymalne dopuszczalne przez prawo stężenie szkodliwych związków chemicznych i ciał stałych znajdujące się w spalinach pojazdu.

Realizacja wyznaczonych przez UE norm odbywa się na kilka sposobów, ale jednym z bardziej efektywnych są aktywne systemy filtracji gazów wydalanych przez układ wydechowy pojazdu. Ich sercem jest specjalny czujnik ciśnienia spalin, który to na bieżąco monitoruje różnicę ciśnienia. Uzyskane dzięki niemu dane pomagają jednostce sterującej silnika obliczyć efektywność filtracji.

Rura wydechowa samochodu
Spaliny samochodowe są jednym z największych źródeł zanieczyszczenia powietrza

Czujnik ciśnienia spalin pozwala również oszacować stopień zapełnienia filtra cząsteczek stałych, dzięki czemu w zależności od potrzeby może dać on sygnał komputerowi pokładowemu samochodu, by aktywował tryb aktywnego dopalania DPF (w przypadku pojazdów benzynowych GPF lub FAP). Proces ten realizowany jest poprzez podanie do komory silnika bogatszej mieszanki paliwowej, która automatycznie podnosi temperaturę spalania, pomagając tym samym w samoczynnej regeneracji filtra cząstek stałych.

Warto w tym momencie wspomnieć, że czujnik ciśnienia spalin może również zakomunikować przepełnienie się filtra, a co za tym idzie, konieczność udania się do autoryzowanego serwisu i dokonania niezbędnych czynności naprawczych.

Jakie problemy powoduje uszkodzony czujnik ciśnienia spalin?

Awaria samochodu w trasie może być sporym problemem

Niestety, tak jak i każde inne urządzenie, czujnik ciśnienia spalin może się w pewnym momencie zepsuć. Jest to jednak stosunkowo rzadka usterka, ponieważ sensory te budowane są z myślą o długotrwałej i bezproblemowej eksploatacji.

W przypadku wykrycia awarii niezbędne jest jej jak najszybsze naprawienie – czujnik ciśnienia spalin to kluczowy element układu filtra cząsteczek stałych. Jego poprawne działanie pozwala komputerowi pokładowemu pojazdu na wykrycie zbyt dużej ilości sadzy, dając tym samym możliwość aktywacji programu aktywnego wypalania.

Jeśli jednak czujnik ciśnienia spalin się zepsuje, to jego błędne wskazania będą mylić jednostkę sterującą, czego efektem będzie nieodwracalne zapchanie się filtra cząsteczek stałych, a w skrajnych przypadkach nawet uszkodzenie silnika pojazdu.

Niedziałający czujnik ciśnienia spalin – objawy awarii

Pierwszym i zarazem najbardziej oczywistym objawem tego, że czujnik ciśnienia spalin kwalifikuje się do wymiany jest zapalenie się na desce rozdzielczej samochodu kontrolki silnika. W zależności od marki auta awaria może być także sygnalizowana wystąpieniem określonego kodu błędu, a w nowszych samochodach klasy premium pojawieniem się odpowiedniego komunikatu tekstowego na wyświetlaczu komputera pokładowego.

Warto jednak aktywnie „wsłuchiwać się” w działanie swojego samochodu, ponieważ wczesna samodzielna diagnoza może pomóc uniknąć wielu problemów, jakich może przysporzyć czujnik ciśnienia spalin. Objawy, które również mogą towarzyszyć tej usterce to:

  • zauważalnie zwiększone zużycie paliwa powodowane ciągłym podawaniem zbyt bogatej mieszanki;
  • opóźniona reakcja na pedał gazu i dużo gorsze osiągi silnika wynikające z utrudnionego przepływu spalin przez układ wydechowy;
  • podwyższona temperatura pracy silnika;

Oczywiście powyższe symptomy mogą być powodowane czymś zupełnie innym, dlatego też ważne jest obserwowanie parametrów pracy auta w dłuższym okresie. Jeśli jednak objawy będą się nasilały, to zaleca się, by oddać samochód do wykwalifikowanego mechanika, który profesjonalnie zdiagnozuje czujnik ciśnienia spalin.

Jak oceniasz ten wpis blogowy?

Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 2

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis.

Podziel się:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Maciej Figiel

Maciej Figiel

Wszechstronny, chętnie podejmuje się wyzwań, bo uważa, że jest to najszybsza droga ku rozwojowi. Ceni sobie kontakt z naturą i aktywny wypoczynek. Pasjonat motoryzacji i nowych technologii.

Zobacz więcej:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.