Spis treści:
System robotów edukacyjnych Picoh i Ohbot został zaprojektowany do treningu myślenia obliczeniowego i nauki informatyki u dzieci i młodzieży. To kluczowe umiejętności wpływające na ścieżkę zawodowego rozwoju. Projekt został sfinansowany dzięki wsparciu użytkowników portalu Kickstarter.
Przyjazny wygląd, niesamowite możliwości i prostota w samodzielnym programowaniu to coś, co od razu przykuło naszą uwagę. Przyjrzymy się temu, co potrafią!
Humanoidalne roboty, sztuczna inteligencja, mimika i emocje
Pamiętacie medialny szum wokół Sophii? Pierwszy raz pojawiła się w Polsce w 2018 roku. Humanoidalny, obdarzony sztuczną inteligencją robot (a może: robotka?) wyprodukowany przez firmę Hanson Robotics z Hongkongu w 2016 roku miał uczyć się ludzkich zachowań i dostosowywać się do potrzeb społeczeństwa. Oprócz teoretycznych i zdecydowanie zbyt daleko idących dyskusji, na przykład nad jego prawem do głosowania i zawarcia związku małżeńskiego, robot pomógł zwrócić uwagę na kwestię praw człowieka w Arabii Saudyjskiej, w której otrzymał obywatelstwo. Emocji, spraw poważnych i tych całkiem niepoważnych było co niemiara.
Niezależnie od odbioru i wrzawy wokół Sophii i podobnych jej konstrukcji robotyka w połączeniu ze sztuczną inteligencją wzbudzała wiele emocji od dawna. W 1950 roku Alan Mathison Turing zaproponował, by możliwość udawania człowieka w zdalnej rozmowie uznać za test inteligencji maszyn (słynny test Turinga). Proste programy konwersacyjne takie jak ELIZA były w stanie sprawić, że ludzie wierzyli, iż rozmawiają z żywym człowiekiem. We wrześniu 2011 roku program CleverBot, stworzony w 1988 roku i od tego czasu rozwijany, oszukał ponad 59% rozmówców myślących, że jest on człowiekiem. Picoh i Ohbot nie próbują nikogo oszukać – ich obsługa jest prosta, przyjazna dla początkujących i pozostawia pole do popisu dla kreatywności.
Picoh i Ohbot - koledzy z SI
Ohbot v2.1 to robot edukacyjny brytyjskiej firmy Ohbot w kształcie głowy – daleko mu do bycia humanoidalnym, ale jego możliwości są naprawdę imponujące. Jest programowany przy pomocy języka blokowego Scratch oraz Python i dostępny w wersji przeznaczonej dla systemu Windows (niebieski) oraz Raspberry Pi (czerwony). Praca z robotem pozwala zrozumieć podstawy sztucznej inteligencji, programowania oraz analizowania problemów, uczy pracy w grupie i wpływa na ogólny rozwój percepcji. Ale nie ograniczajmy się tylko do założeń zawartych w hasłach – mamy okazję, aby przyjrzeć się Ohbotowi bliżej.
Ohbot dla Windows. Jak działam?
Głowa Ohbota została wyposażona w 7 napędów – serwomechanizmów. Jest gotowy do pracy od razu po rozpakowaniu lub może zostać złożony z zestawu samodzielnie. Używa kodowania blokowego i w języku Python na platformach Windows, Mac i Raspberry Pi. Przeznaczono go dla dzieci w wieku powyżej 7 lat.
Przydaje się w nauce myślenia obliczeniowego, myślenia abstrakcyjnego, analizowania i wnioskowania. Wykrywa ruch oraz rozpoznaje mowę, twarze, emocje, płeć czy wiek!
Programowanie blokowe Scratch to jedno z jego najbardziej intuicyjnych rodzajów. Kodowanie odbywa się za pomocą układania bloków graficznych. Można zastosować również skrypty z języka programowania Python. Oto kilka przykładów, co można zrobić – kodując sprawicie, aby robot Ohbot będzie:
- Mówił w dowolnym języku,
- Śpiewał jak na karaoke,
- Prowadził zajęcia fitness,
- Śledził pogodę,
- Podawał godzinę i datę.
Software Ohbot dla Windows można pobrać darmowo klikając na poniższy przycisk:
Ulepszenia nie tylko kosmetyczne
Dostępny w wersji Ohbot for Windows (niebieski) może zostać wyposażony w liczne dodatki. Niedawno pojawiła się również wersja Ohbot for Pi (czerwony). Tymczasem przyjrzyjmy się możliwym dodatkom do Ohbota:
Ohbot – kamera z zestawem mocującym to zestaw z kamerą przeznaczony do montażu na konstrukcji robota. Kamera rozszerza jego możliwości – dzięki niej jest w stanie rozróżniać kolory, wykrywać ruch i rozpoznawać twarze.
Ohbot – zestaw świecących oczu pozwala Ohbotowi na efektowne wyrażanie emocji i urozmaica jego wygląd. Oczy świecą w barwach pełnego przekroju palety RGB. Podłączane są bezpośrednio do pinu płytki sterującej.
Ohbrain – kontroler serwomechanizmów i czujników umożliwia robotowi Ohbot na sterowanie dodatkowymi sześcioma czujnikami oraz dziewięcioma serwomechanizmami micro. Kontroler jest kompatybilny zarówno dla wersji programowanej w Scratchu oraz w Pythonie, jak i przy użyciu Raspberry Pi.
Zasilanie kontrolera realizowane jest zależnie od środowiska. W przypadku połączenia robota Ohbot i kontrolera Ohbrain z Raspberry wymagane jest oddzielne zasilanie 5 V USB. Dla konfiguracji z systemem Windows należy użyć dołączonego podwójnego przewodu USB.
Do tego do wykorzystania mamy m.in. sensory światła, dotyku i ruchu dla zaawansowanych projektów oraz ponad 3000 spotykanych na codzień efektów dźwiękowych, np. odgłosów parku.
No, Ohbot, przesuń się. Teraz ja!
Czas na najlepszego kumpla Ohbota – poznajcie robota edukacyjnego Picoh.
Picoh także przypomina kształtem ludzką głowę (no, taką bardziej kwadratową). Dzięki zastosowaniu trzech serwomechanizmów oraz matrycy LED, na której wyświetlane są oczy oraz emocje robota, jest on w pełni interaktywny. Może być programowany przy pomocy aplikacji dostępnej na systemy Windows oraz przy użyciu Pythona, co czyni go kompatybilnym z Raspberry Pi. Podobnie jak Ohbot pomaga w zrozumieniu podstaw zachowania się sztucznej inteligencji oraz wprowadza w świat programowania.
Robot przeznaczony jest dla dzieci od 7 roku życia. Na wcześniejszych etapach doskonale sprawdzi się kompatybilność z językiem graficznym Scratch, który pomoże zrozumieć podstawy programowania. Bardziej zaawansowani użytkownicy docenią możliwość programowania w Pythonie i kompatybilność z Raspberry Pi. Jest dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych – białej i pomarańczowej.
Na witrynie producenta udostępniono kursy startowe dla rozpoczynających zabawę z Picoh i Ohbot, kodowaniem Scratch oraz językiem Python, a także liczne materiały i projekty. Sprawdzono je m.in. w brytyjskich szkołach.
Warsztaty miały na celu wsparcie takich sfer u dzieci jak:
- Myślenie abstrakcyjne: redukcja zbędnych detali,
- Algorytmy: tworzenie reguł krok po kroku,
- Dekompozycja: dzielenie na elementy,
- Logika: analiza i przewidywanie,
- Ewaluacja: nauka wnioskowania i opinii,
- Debugowanie: znajdowanie błędów,
- Praca zespołowa w grupie,
- Uczenie się od siebie nawzajem.
Sprawdźcie, co o Ohbocie mówią nasi znajomi z magazynu MagPi:
Nic nie stoi na przeszkodzie, abyście i Wy dali szansę Ohbotowi i Picoh oraz zorganizowali podobne zajęcia w domu. Najbardziej naturalny sposób przyswajania wiedzy przez dzieci to zabawa. Ohbot jako platforma edukacyjna łączy nowe technologie, zabawę i tradycyjne metody kształcenia, dzięki czemu motywuje dzieci do nauki w domu i sprawia, że czas spędzony przy komputerze, tablecie lub jakimkolwiek ekranie jest wartościowy. Wszystko może rozgrywać się pod okiem rodziców, którzy również mogą nauczyć się niejednego o kodowaniu, a nabyte przez dzieci umiejętności pozostaną z nimi na zawsze.
Na koniec proponujemy ożywioną, trzyminutową dyskusję pomiędzy dwoma robotami 🙂
Jak oceniasz ten wpis blogowy?
Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!
Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 2
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis.