Spis treści:
Dziś jesteśmy blisko motoryzacji. Skanery diagnostyczne OBD2 (OBDII, OBD-II) to niezastąpione narzędzia spotykane nie tylko w warsztatach. To właśnie one pomagają zrozumieć mechanikowi w jakim stanie jest diagnozowany pojazd. Diagnostyka pojazdowa jest niezwykle ważna, bo pozwala na szybkie rozpoznanie problemów, skuteczność napraw i minimalizację ich kosztów. A skoro skanery diagnostyczne pozwalają na monitorowanie parametrów pracy pojazdu, to mają również kluczowe znaczenie w bezpieczeństwie i identyfikacji potencjalnie niebezpiecznych sytuacji.
Co to jest skaner diagnostyczny OBD?
Sama koncepcja OBD (z ang. On Board Diagnostic – system diagnostyki pokładowej) zaczęła obowiązywać w modelach amerykańskich aut dość dawno, bo od 1988 roku. Dwa główne typy systemów diagnostycznych w pojazdach to OBD1 i OBD2, a OBD1 był używany w pojazdach aż do 2006 roku. Można więc bezpiecznie stwierdzić, że wszystko, co nowsze, będzie obejmować OBD2. OBD2 jest uznawane za lepszy system, ponieważ zapewnia znormalizowane kody usterek i więcej informacji z poziomu pokładowego systemu diagnostycznego.
Skanery diagnostyczne zyskują popularność poza warsztatami mechaników i mechatroników przede wszystkim z uwagi na możliwości personalizacji samochodu dzięki kodowaniu, odczytywanie danych w czasie rzeczywistym, możliwość uniknięcia kosztownych napraw dzięki diagnostyce, przeprowadzanie własnej konserwacji i wykrywanie oszustw samochodowych, których niestety wśród praktyk sprzedawców wciąż nie brakuje.
Jak działa skaner diagnostyczny do samochodu?
Skaner diagnostyczny OBD może przyjmować różne formy i modele w zależności od producenta i funkcji, jakie oferuje. Typowy skaner diagnostyczny OBD-II, który jest powszechnie stosowany w większości współczesnych pojazdów, posiada wyświetlacz LCD lub kolorowy ekran dotykowy. Jest on używany do wyświetlania informacji o kodach błędów, wynikach testów, parametrach pojazdu i innych danych diagnostycznych. Przyciski i interfejsy dotykowe służą nawigacji w menu i wybieraniu funkcji. Skaner może być podłączony do portu OBD-II pojazdu – często w pobliżu kierownicy, choć różni się to w zależności od marki i modelu – lub za pomocą kabla, lub działać bezprzewodowo poprzez Bluetooth czy Wi-Fi.
Bezprzewodowe połączenie naturalnie umożliwia korzystanie z urządzenia z większej odległości. Kwestię zasilania rozwiązują gniazdo zapalniczki samochodwej, baterie wewnętrzne lub inne źródła energii – to zwykle jedna z głównych informacji, którą znajdziemy w specyfikacji wybranego urządzenia. Menu i opcje mogą zawierać odczytywanie kodów błędów, monitorowanie parametrów w czasie rzeczywistym, kasowanie błędów, testy gotowości do przeglądu technicznego, czytanie danych identyfikacyjnych pojazdu, i wiele innych. Warto sprawdzić, czy nasz skaner diagnostyczny posiada wbudowaną pamięć lub opcję używania karty pamięci, aby zapisywać dane diagnostyczne i wyniki testów. Z uwagi na postęp w technologiach stosowanych w pojazdach skanery uzyskują wciąż nowsze funkcje, w tym diagnozę zdalną, dostęp do internetu i obsługę większej liczby protokołów komunikacyjnych.
Skaner diagnostyczny i rozwiązywanie problemów z samochodem
Za każdym razem, gdy na desce rozdzielczej miga kontrolka “Check Engine”, u kierowców pojawia się przypuszczenie dość poważnej, a na pewno wymagającej poświęcenia większej uwagi usterki. Czasami jednak też pojawia się frustrujące odkrycie, że kontrolka zapaliła się z błahego powodu, co można było łatwo naprawić. Życie staje się o wiele łatwiejsze, gdy możemy dowiedzieć się co dokładnie jest nie tak z samochodem – najlepiej jeszcze zanim dojedziemy do serwisu. Zasadniczo czytnik OBD, czyli skaner diagnostyczny, umożliwia nawiązanie połączenia między samochodem a aplikacją mobilną lub oprogramowaniem do diagnostyki. Po nawiązaniu połączenia, jeśli korzystasz z aplikacji mobilnej, możesz łatwo uzyskać dostęp do wszystkich danych samochodu z telefonu. Dane te są analizowane w celu zidentyfikowania konkretnego problemu niezależnie od tego, czy jest to przerwa w zapłonie silnika, luźne przewody, czy zmiana poziomu tlenu.
Po uruchomieniu samochodu system OBD rozpoczyna proces skanowania w celu sprawdzenia, czy wszystkie elementy silnika działają zgodnie z oczekiwaniami. System OBD monitoruje i może wykrywać błędy we wszystkich aspektach wpływających na wydajność silnika. Niektóre z tych kluczowych aspektów to:
- Układy paliwowe.
- Przerwy zapłonu silnika.
- Systemy kontroli emisji spalin.
- Sterowanie pojazdem/bieg jałowy.
- Systemy komputerowe.
- Układy przeniesienia napędu.
- Inne związane z nadwoziem i podwoziem pojazdu, takie jak pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne.
Spójrzmy na to krok po kroku. Każdy nowoczesny pojazd posiada “pamięć błędów”. Pamięć ta jest odpowiedzialna za przechowywanie usterek technicznych lub wszelkich pojawiających się kodów usterek. Każdy błąd ma przypisany określony kod i jest przechowywany w systemie OBD. Dzięki czytnikowi OBD można uzyskać dostęp do danych zapisanych w pamięci usterek i odczytać kody usterek w celu ich skorygowania. Pewne kody różnią się w zależności od producenta, ale ich obecność jest całkiem normalna. Część z nich może jednak prowadzić do poważnych komplikacji. Najbardziej krytyczne są kody silnika, ponieważ silnik jest jednym z głównych układów samochodu, a jego naprawy są zazwyczaj kosztowne. Przykładem kodu błędu związanego z silnikiem jest stała bohaterka dzisiejszego artykułu, czyli kontrolka Check Engine. Jeśli jednak regularnie przeprowadzamy diagnostykę, to w konsekwencji z pewnością zaoszczędzimy pieniądze na konserwacji i naprawach. Zasadnicze atuty skanerów diagnostycznych to kieszonkowy rozmiar w przeciwieństwie do skanerów ręcznych lub ciężkich kabli, łatwość użycia wynikająca z braku konieczności stosowania dodatkowego sprzętu diagnostycznego.
Jak oceniasz ten wpis blogowy?
Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!
Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 3
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis.