Sensacja w Teksasie. Eksplozja SpaceX Starship SN10

Czas czytania: 2 min.

Przed relacją na żywo pisano, że w środę 3 marca zespół SpaceX podejmie próbę lotu na dużej wysokości Starshipa o numerze seryjnym 10 (SN10). Miał być to trzeci test suborbitalnego lotu na dużej wysokości prototypu Starshipa ze stanowiska SpaceX w hrabstwie Cameron w Teksasie. 

Podobnie jak w przypadku testów wysokościowych Starship SN8 i SN9 oznajomiono, że Starship SN10 będzie napędzany podczas wznoszenia przez trzy silniki Raptor, z których każdy wyłączy się kolejno przed osiągnięciem apogeum. Następnie SN10 miał wykonać przejście na wewnętrzne zbiorniki, w których znajduje się materiał pędny do lądowania, po czym zmienić orientację do ponownego wejścia w atmosferę i wreszcie rozpocząć kontrolowane, aerodynamiczne opadanie.

Test SpaceX Starship SN10

Materiał transmitowany 8 godzin temu na żywo rozpoczyna się ok. T-05:00 przed startem. Można zobaczyć cały proces wraz z lądowaniem.

Celem testu rakietowego SpaceX było wystrzelenie prototypu na wysokość aż 32 800 stóp, czyli około 10 km wysokości. Na pokładzie rakiety nie było pasażerów, gdyż jest to pojazd rozwojowy i lata autonomicznie. Wspomniane SN8 i SN9 osiągnęły kolejno w grudniu i w lutym swoje cele, w tym testowanie aerodynamiki, wyłączanie silników po kolei i obracanie się w kierunku lądowania. Oba prototypy eksplodowały jednak z powodu uderzenia przy próbie lądowania, ponieważ nie udało się ich wystarczająco zwolnić. 

No nie udało się

Manewr ponownego wejśćia w atmosferę, tzw. belly flop – “obrót bruszka” – umożliwił kontrolowanie opadanie w powietrzu za pomocą klap rakiety. W ostatnich chwilach silniki Raptor odwróciły rakietę i przywróciły ją do orientacji pionowej. Przed samym lądowaniem działał już tylko jeden silnik. Rakieta utrzymała pion, ale lądowanie było twarde. Tuż po nim na betonowej płycie w Cameron pojawił się pożar. Prototyp statku kosmicznego Starship SpaceX eksplodował. 

Eksplozja SpaceX Starship SN10 w Teksasie

Przyczyna eksplozji i fakt, czy była ona zamierzona, nie była od razu jasna. Elon Musk zamiennie określił incydent jako “RUD”, czyli Rapid Unscheduled Disassembly – to takie wyrażenie używane przez personel wojskowy w sytuacji, gdy pistolet rozpadł się na kawałki tuż po użyciu, odnotowane po raz pierwszy w literaturze szkoleniowej U.S. Navy w latach 70. ubiegłego wieku.

Tweet Elona Muska z 25 lutego

Touchdown, choć twardy, oznacza jednak pierwsze udane lądowanie SN10 Starship po wyniesieniu. “Third time’s the charm, as the saying goes” (do trzech razy sztuka) – skomentował sytuację główny inżynier SpaceX, John Insprucker podczas webcastu. Częste testy i częste uchybienia nie zniechęcają SpaceX i Elona Muska – poprawki są wdrażane szybko i z pewnością lada chwila będziemy cieszyć się kolejną misją.  

Zatem poprawka: brak sukcesu to nie porażka, a cenna informacja, więc jednak – udało się. 

Kalendarz wystrzeleń SpaceX można oglądać tutaj

Jak oceniasz ten wpis blogowy?

Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis.

Podziel się:

Picture of Oskar Pacelt

Oskar Pacelt

Fan dobrej literatury i muzyki. Wierzy, że udany tekst jest jak list wysłany w przyszłość. W życiu najbardziej interesuje go prawda, pozostałych zainteresowań zliczyć nie sposób. Kocha pływać.

Zobacz więcej:

Rafał Bartoszak

Problem Europejskich technologii

Nie sposób zaprzeczyć, że innowacyjność odgrywa kluczową rolę w długoterminowym rozwoju gospodarczym. Europa jednak napotyka pewne wyzwania w tym obszarze. W tym artykule przyjrzymy się im bliżej.

Patrycja Genczelewska

Nowości #72

Witamy w kolejnym artykule z cyklu nowości w sklepie Botland! Ostatni miesiąc przyniósł wiele inspirujących produktów, które mogą wesprzeć Wasze projekty lub po prostu rozbudzić pasję do elektroniki. Jeśli szukacie nowych inspiracji, zapraszamy do lektury!

Rafał Bartoszak

Problem Europejskich technologii

Nie sposób zaprzeczyć, że innowacyjność odgrywa kluczową rolę w długoterminowym rozwoju gospodarczym. Europa jednak napotyka pewne wyzwania w tym obszarze. W tym artykule przyjrzymy się im bliżej.

Masz pytanie techniczne?
Napisz komentarz lub zapytaj na zaprzyjaźnionym forum o elektronice.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ze względów bezpieczeństwa wymagane jest korzystanie z usługi Google reCAPTCHA, która podlega Polityce prywatności i Warunkom użytkowania.