Roboty edukacyjne Ohbot to doskonała propozycja dla rodziców i nauczycieli, którzy chcą zapewnić dzieciom najlepsze pomoce naukowe do nauki programowania, elektroniki i robotyki. Sprawdź, co mają do zaoferowania roboty tej marki i jak można je wykorzystać!
O marce
Ohbot to brytyjska marka, która powstała z inicjatywy dwóch pasjonatów: robotyka Mata Walkera (twórcy między innymi robota Inkha w King’s College) oraz pedagoga i specjalisty do spraw edukacji informacyjno-komunikacyjnej, Dana Warnera. Historia Ohbotów sięga roku 2014, kiedy to rozpoczęto pierwsze prace nad tym projektem. Oficjalna premiera robotów odbyła się trzy lata później. Obecnie z robotów Ohbot i Picoh (drugi projekt tej samej marki) korzysta już ponad tysiąc szkół w Wielkiej Brytanii, a także innych krajach Europy i świata. Ohboty zostały również laureatami wielu prestiżowych nagród, między innymi ICT Innovator of the year (podczas pokazów BETT 2016 w Londynie) oraz British Educational Suppliers Association ERA Award (w roku 2018).
Misja
Jak mówią twórcy, ich celem było stworzenie prostego w obsłudze, przyjaznego użytkownikowi i łatwo dostępnego robota, który będzie stanowił dla dzieci zachętę i praktyczne narzędzie podczas nauki elektroniki, robotyki oraz programowania. Urządzenia oferują wiele możliwości kodowania, a ich konstrukcja pozwala na zaprogramowanie wielu ciekawych i przydatnych funkcji. Dzięki temu Ohboty stanowią znakomitą propozycję dla wszystkich rodziców oraz nauczycieli pragnących zapewnić swoim podopiecznym kompleksowe i przede wszystkim interesujące pomoce naukowe, które pomogą dzieciom zrozumieć zasady działania sztucznej inteligencji oraz ułatwią naukę analizowania i rozwiązywania problemów.
Roboty edukacyjne od Ohbot
Obecnie marka Ohbot ma w swojej ofercie dwa roboty edukacyjne: Ohbot oraz Picoh. Obydwa modele przypominają swoim wyglądem ludzką głowę i potrafią odwzorowywać mimikę oraz emocje, dzięki czemu dzieci mogą łatwiej nawiązać z nimi więź.
Ohbot
Ohbot to flagowa propozycja marki, która jest laureatem wielu prestiżowych nagród w branży. Urządzenie dostępne jest w dwóch wariantach: dla systemu Windows oraz dla Raspberry Pi. Od strony mechanicznej Ohbot to skomplikowana maszyna, która wyposażona jest aż w siedem serwomechanizmów oraz szereg czujników pozwalających robotowi rozróżniać poszczególnych użytkowników, rozumieć ich mowę i odczytywać emocje, a także rozpoznawać ich cechy, takie jak wiek, czy płeć. Ohboty oferują bardzo wiele możliwości – po odpowiednim zaprogramowaniu mogą one między innymi śpiewać, mówić w dowolnym języku, podawać godzinę i datę, śledzić aktualną pogodę, czy prowadzić zajęcia fitness. Ohboty mogą być programowane na dwa sposoby: z pomocą kodowania blokowego (Scratch) lub języka programowania Python. Dostępne są dwa warianty – Ohbot niebieski (kompatybilny z Windows) oraz czerwony (kompatybilny z Raspberry Pi).
Picoh
Robot Picoh to bardziej kompaktowa wersja Ohbota. Podobnie jak jego większy odpowiednik Picoh jest inteligentną maszyną, która podejmuje interakcje z użytkownikiem. Emocje robota odwzorowywane są za pomocą ruchów głowy i ust obsługiwanych przez trzy serwomechanizmy, a także przy wykorzystaniu panelu LED, na którym wyświetlane są oczy. Robocik może być programowany za pośrednictwem Scratch (na urządzeniach Windows) lub Python (Windows, macOS i Raspberry Pi). Picoh można znaleźć w dwóch wersjach kolorystycznych – białej i pomarańczowej.
Akcesoria
Roboty Ohbot mogą zostać uzupełnione o dodatkowe akcesoria, które zwiększają atrakcyjność urządzeń i pozwalają rozszerzyć ich funkcjonalność.
Dodatkowe czujniki
Zestaw trzech sensorów, dzięki którym Ohbot może zacząć reagować na jeszcze więcej bodźców. W komplecie znajduje się czujnik wykrywający natężenie światła (wartości od 1 do 10), czujnik dotyku (wskazuje, czy punkt został dotknięty, czy nie) oraz czujnik przechyłu (pokazuje, czy czujnik został przechylony).
Kontroler serwomechanizmów i czujników
Kontroler Ohbrain umożliwia podłączenie dodatkowych sześciu czujników oraz dziewięciu serwomechanizmów typu mikro. Urządzenie jest kompatybilne zarówno z wersją Ohbota przeznaczoną dla systemu Windows, jak i z modelem skierowanym do użytkowników Raspberry Pi.
Kliknij, aby powiększyć zdjęcie:
Zestaw świecących oczu
Świecące oczy to dodatek, który wzbogaca wygląd Ohbota i sprawia, że wyrażane przez niego emocje mogą być jeszcze bardziej ekspresyjne. Zastosowanie diod LED sprawia, że oczy mogą świecić na każdy kolor z palety RGB, a element zużywa bardzo niewiele energii.
Zestaw efektów dźwiękowych
Dodatkowy zestaw trzech tysięcy efektów dźwiękowych, które można łatwo zaprogramować z poziomu menu dźwięku. Ten produkt znakomicie sprawdzi się jako rozszerzenie funkcjonalności Ohbota (teraz będzie on mógł imitować na przykład odgłosy, jakie można usłyszeć podczas spaceru w parku) oraz jako element, który dodatkowo zachęci dzieci do zabawy i nauki z robotem.
Kamera z zestawem mocującym
Dzięki zamontowaniu kamery Ohbot może nauczyć się rozpoznawać kolory czy wykrywać ruch. Umożliwia ona też oglądanie świata z perspektywy robota. Ten dodatek świetnie sprawdzi się jako rozszerzenie funkcjonalności urządzenia oraz element, który pomoże dzieciom zrozumieć podstawy działania analizy wizyjnej.
Dlaczego warto wybrać Ohboty?
Ohboty cieszą się dużą, wciąż rosnącą popularnością na całym świecie. Nic dziwnego – mają one wiele wyjątkowych zalet, które sprawiają, że nauczyciele, rodzice i dzieci chętnie wybierają je spośród innych propozycji!
Uniwersalne zastosowanie
Zarówno Ohbot, jak i Picoh są odpowiednie dla dzieci już od ukończenia siódmego roku życia. Jednak obydwa modele oferują bardzo szerokie możliwości, a złożoność ich funkcji jest zależna głównie od umiejętności programistycznych użytkownika. Dzięki temu z robotów Ohbot i Picoh mogą korzystać nie tylko maluchy w pierwszych klasach szkoły podstawowej, ale również starsze dzieci oraz młodzież.
Ohbot w edukacji STEAM
Duża ilość dostępnych funkcji i ich różnorodność sprawiają, że Ohboty znakomicie nadają się do wykorzystania w edukacji STEAM – używanie ich pozwala poznawać podstawy programowania i elektroniki, ale również rozszerzać emocjonalną i artystyczną wrażliwość dziecka oraz pokazywać mu, jak różnorodne i przydatne mogą być nowoczesne technologie.
STEM i STEAM – co to jest?
STEAM (ang. Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) to akronim, który powstał od pierwszych liter słów w języku angielskim: nauki, technologii, inżynierii i matematyki. Termin to nowatorska koncepcja polityki edukacyjnej i wyboru programów nauczania w szkołach. W Polsce idea STEM propagowana jest m.in. przez Polskie Stowarzyszenie Edukacji STEM w Gdańsku.
Do nauki indywidualnej i w grupie
Ohboty i Picoh przeznaczone są zarówno do pracy indywidualnej (na przykład z rodzicem w domu), jak i grupowej (w szkole lub podczas zajęć dodatkowych). Pozwala to przystosować tryb pracy do aktualnych możliwości i potrzeb użytkowników. Twórcy udostępniają na swojej stronie szeroki wybór materiałów edukacyjnych, kursów, scenariuszy lekcyjnych oraz przykładowych projektów, dzięki którym nauczyciele i rodzice mogą uczyć się optymalnego wykorzystania robotów w edukacji.
Społeczność Ohbot
Użytkownicy Ohbotów mają do dyspozycji życzliwy serwis obsługi klienta, którego pracownicy chętnie pomogą rozwiązać każdy pojawiający się problem. Dodatkowo na stronie producenta dostępne jest forum, gdzie właściciele robotów mogą szukać wskazówek dotyczących spraw technicznych, czy ciekawych projektów wykorzystujących te urządzenia.
Jak oceniasz ten wpis blogowy?
Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!
Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 2
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis.