W jaki sposób naładować akumulator samochodowy?

Czas czytania: 2 min.

Choć ogólna konstrukcja i zasada działania akumulatorów samochodowych nie zmieniła się w znaczącym stopniu praktycznie od kilkudziesięciu lat, to pewne innowacje objęły także tę grupę produktów. Stosowane dawniej akumulatory kwasowo-ołowiowe z ciekłym elektrolitem – uzupełnianym ręcznie przez użytkowników i nastręczające z tego powodu wielu uciążliwości – zostały ostatecznie zastąpione nowocześniejszymi akumulatorami żelowymi (tzw. bezobsługowymi), w których ciekły kwas zastąpiono zsieciowanym żelem, pozwalającym na zamknięcie komory akumulatora już na etapie produkcji i niwelującym ryzyko wylania elektrolitu po przypadkowym przechyleniu obudowy akumulatora. Inną odmianą „dużych” akumulatorów samochodowych (i nie tylko, wszak stosowane bywają one też w elektronice, np. w zasilaczach buforowych systemów alarmowych, zasilaczach UPS, czy też systemach telekomunikacyjnych) jest technologia AGM – w tym przypadku elektrolit zostaje „uwięziony” pomiędzy elektrodami w porach specjalnej przekładki, wykonanej z maty szklanej.

O ile parametry techniczne i użytkowe nowoczesnych akumulatorów ołowiowych są nieporównanie lepsze, niż analogiczne parametry starych akumulatorów z ciekłym elektrolitem, to utrzymanie ich dobrej kondycji i pełnej pojemności przez długi czas eksploatacji wymaga odpowiedniego ładowania – w tym artykule przyjrzymy się najważniejszym zasadom tego procesu.

Poprawne ładowanie akumulatorów ołowiowych

Stosowane dawniej „domowe” sposoby ładowania akumulatorów samochodowych, oparte na transformatorze, prostowniku mostkowym i prostym ograniczniku natężenia prądu w postaci szeregowej żarówki lub grzałki, warto dziś potraktować z nostalgicznym uśmiechem – pomimo doskonałych parametrów, współczesne akumulatory można łatwo uszkodzić, zwłaszcza poprzez głębokie rozładowanie lub przeładowanie

Dlatego też współczesna ładowarka do akumulatorów jest najczęściej oparta na mikrokontrolerze, sterującym przebiegiem procesu ładowania w sposób pozwalający na „odratowanie” części pojemności utraconej przez zużycie w trakcie intensywnej pracy cyklicznej, a nawet uwzględniający podtrzymanie pojemności maksymalnej przez dostarczanie niewielkiego prądu, zwanego w literaturze trickle charging. Niezwykle istotne jest przy tym precyzyjne ograniczenie napięcia (akumulatory ołowiowe cechują się dobrze określoną zależnością napięcia od poziomu naładowania) oraz natężenia prądu (w celu uniknięcia uszkodzenia akumulatora w przypadku rozpoczęcia ładowania na zbyt głębokim rozładowaniu).

Ładowanie akumulatora samochodowego w domu i na drodze

 

Oczywiście istnieją awaryjne sposoby doładowania w krytycznych sytuacjach – chyba każdy zmotoryzowany wie, jak ładować akumulator w samochodzie z użyciem kabli rozruchowych, choć w rzeczywistości metoda wykorzystująca energię użyczoną przez innego kierowcę powinna ograniczyć się jedynie na uruchomieniu silnika, po czym akumulator będzie ładowany przez „własny” alternator już w czasie normalnej jazdy. 

Warto jednak pamiętać, że w celu zapewnienia długotrwałej eksploatacji należy uciekać się do takich metod jedynie w naprawdę awaryjnych warunkach, zaś regularnego podtrzymywania pojemności (zwłaszcza w zimie) powinno się dokonywać za pomocą specjalizowanej ładowarki z zasilaniem sieciowym. Obecne na rynku modele takich urządzeń są wyposażone nie tylko w rozbudowane sterowniki mikroprocesorowe, ale także wyświetlacze cyfrowe prezentujące najważniejsze parametry ładowania.

Jaka ładowarka do akumulatora samochodowego?

W celu przedstawienia różnic i podobieństw pomiędzy różnymi modelami ładowarek do akumulatorów samochodowych, posłużymy się – jako przykładami – wybranymi produktami, dostępnymi w sklepie Botland. Najprostszy model, przeznaczony do podstawowych zastosowań, to prostownik Sthor 82544, wyposażony w prosty, diodowy wskaźnik stanu akumulatora oraz dwa przełączniki fizyczne, umożliwiające wybór napięcia (6 lub 12 V) oraz orientacyjnego zakresu pojemności (a więc – pośrednio – także prądu ładowania). 

6-amperowa ładowarka marki Blow posiada już wsparcie dla trzystopniowej metody ładowania: po wstępnej fazie ładowania prądem stałym urządzenie przechodzi do trybu stałonapięciowego, po czym doładowuje akumulator prądem 100 mA w celu ograniczenia ryzyka przeładowania. 

Zaawansowana ładowarka automatyczna EverActive CBC-5 oferuje natomiast aż pięć etapów – po wstępnym pomiarze napięcia akumulatora w celu jego identyfikacji, urządzenie rozpoczyna ładowanie prądem stałym, po czym przechodzi do trybu stałonapięciowego, a następnie – ograniczając stopniowo natężenie prądu do bezpiecznej wartości 0,5 A – czeka na osiągnięcie zaprogramowanego napięcia końcowego (równego 14,4 .. 14,8 V dla akumulatora 12-woltowego lub 7,3 V dla 6-woltowego). Po zakończeniu ładowania zasadniczego urządzenie monitoruje napięcie i razie potrzeby doładowuje akumulator w celu utrzymania odpowiedniego poziomu pojemności.

Jak oceniasz ten wpis blogowy?

Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!

Średnia ocena: 4.3 / 5. Liczba głosów: 8

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis.

Podziel się:

Picture of Maciej Figiel

Maciej Figiel

Wszechstronny, chętnie podejmuje się wyzwań, bo uważa, że jest to najszybsza droga ku rozwojowi. Ceni sobie kontakt z naturą i aktywny wypoczynek. Pasjonat motoryzacji i nowych technologii.

Zobacz więcej:

Mateusz Mróz

Ranking lutownic oporowych

Dziś przeglądamy lutownice oporowe. Wybór sprzętu zawsze zależy od indywidualnych potrzeb, więc dobrze jest zastanowić się, jakie funkcje będą dla Was najważniejsze. Zapraszamy do zapoznania się z naszą listą!

Jedna odpowiedź

  1. Czemu spora część prostowników automatycznych w sklepach przeładowuje akumulator aż do napięcia 16.2 ? występuje dość słyszalny efekt elektrolizy. Czy określa się aż tak duże napięcie dla Kwasówki w jakiś normach czy wytycznych producentów akumulatorów ?
    Miałem kilka prostowników automatycznych znanych producentów i efekt był ten sam 🙁 zakończyło się na zakupie ładowarki modelarskiej na botland gdzie można wszystko co trzeba dokładnie ustawić

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ze względów bezpieczeństwa wymagane jest korzystanie z usługi Google reCAPTCHA, która podlega Polityce prywatności i Warunkom użytkowania.