Działanie czujnika ciśnienia powietrza w oponach

Czas czytania: 2 min.

Dlaczego ciśnienie opon jest tak ważnym parametrem?

Opony samochodowe na pierwszy rzut oka wydają się być trywialnie proste – przecież to tylko kawałek gumy wzmocnionej siatką drucianą. Jednak, jak okazuje się w praktyce, jest to jeden z najważniejszych komponentów auta, który odpowiada za komfort jazdy, ekonomię, a przede wszystkim za bezpieczeństwo.

Opona samochodowa
Ciśnienie w oponach ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy

Jednakże, aby ogumienie samochodu zachowywało się zgodnie z zapewnieniami producenta, niezbędne jest dbanie, by każde koło pompowane było do ściśle określonej wartości. W przeszłości odbywało się to poprzez manualne sprawdzanie ilości powietrza w ogumieniu przy pomocy manometru, jednak we współczesnych autach zadanie to pełni czujnik ciśnienia powietrza w oponach.

Jakie korzyści niesie ze sobą zastosowanie czujnika ciśnienia powietrza w oponach?

Zdecydowanie największą zaletą stosowania czujnika ciśnienia powietrza w oponach jest znaczące zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia samochodu. Zbyt mocno napompowane ogumienie będzie powodować problematyczną pracę układu zawieszenia auta, a w skrajnych przypadkach nawet utratę przyczepności.

Kolejną korzyścią płynącą ze stosowania czujników ciśnienia powietrza w oponach jest zauważalne zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów. Samochód z odpowiednio napompowanym ogumieniem będzie zużywać mniej energii, dzięki czemu podczas jazdy spali mniej paliwa lub zużyje mniej energii elektrycznej. Zyskują na tym też same opony, które zużywają się równomiernie, a ich bieżnik jest w stanie znieść znacznie większe przebiegi.

Dodatkowo czujnik ciśnienia powietrza w oponach zwiększa również komfort jazdy samochodem – ogumienie napompowane do prawidłowej wartości idealnie amortyzuje wszelkie nierówności, odciążając tym samym pracę zawieszenia pojazdu. Jest to szczególnie ważne w przypadku aut, które poruszają się na sportowych oponach niskoprofilowych.

Czym jest czujnik ciśnienia powietrza w oponach?

Jako czujnik ciśnienia powietrza w oponach TPMS (Tire Pressure Monitoring System) rozumiany jest dodatkowy układ, którego zadaniem jest ciągłe monitorowanie poziomu napompowania ogumienia zamontowanego w samochodzie.

Zadanie to może być realizowane na dwa sposoby:

  • poprzez system bezpośredni
  • poprzez system pośredni
Opona bez powietrza
Zbyt niskie ciśnienie w oponie stwarza niebezpieczeństwo

Oba rozwiązania mają pewne wady i zalety, jednak w związku z nowelizacją prawa wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być fabrycznie wyposażane w czujnik ciśnienia powietrza w oponach. Ma to za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo pojazdów na drogach i jednocześnie wpłynąć na mniejszą emisję szkodliwych substancji do ziemskiej atmosfery. Zatem jak działają czujniki ciśnienia powietrza w oponach?

Bezpośredni czujnik ciśnienia powietrza w oponach

Jest to najbardziej zaawansowany i zarazem najdokładniejszy sposób mierzenia stanu napompowania ogumienia. Zasada działania tego systemu polega na umieszczeniu w każdym z kół pojazdu niewielkiego urządzenia składającego się z czujnika ciśnienia i nadajnika radiowego, który w czasie rzeczywistym monitoruje wartość ciśnienia, a następnie przesyła te dane do komputera pokładowego pojazdu.

Bezpośredni czujnik ciśnienia powietrza w oponach może być zamontowany zarówno w zaworze (wentylu) koła, jak i umieszczony na wewnętrznej ścianie felgi. Wyniki odczytywane są z wysoką dokładnością, a błąd pomiarowy nie przekracza poziomu kilku procent.

Pośredni czujnik ciśnienia powietrza w oponach

To, w jak sposób działają pośrednie czujniki ciśnienia powietrza w oponach, jest nieco bardziej skomplikowanym zagadnieniem. W przypadku takich systemów faktyczny stan napompowania ogumienia jest szacowany w oparciu o dane pobierane z czujników ABS/ESP, które mierzą faktyczny obwód toczny koła oraz jego prędkość.

Następnie taki czujnik ciśnienia powietrza w oponach przy pomocy komputera pokładowego przelicza otrzymane wartości i w razie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości informuje o tym kierowcę pojazdu.

Opona samochodowa
Warto kontrolować stan ciśnienia w oponach

Niestety, pośredni czujnik ciśnienia powietrza w oponach ze względu na swoją konstrukcję narażony jest na nieco większy błąd pomiarowy, który potrafi dochodzić nawet do 30%. Jest to jednak i tak niezwykle cenny system wyposażenia auta, gdyż dzięki niemu kierowca jest w stanie szybko skorygować ciśnienie do prawidłowego stanu zalecanego przez producenta ogumienia.

Jak oceniasz ten wpis blogowy?

Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!

Średnia ocena: 4.5 / 5. Liczba głosów: 8

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis.

Podziel się:

Picture of Maciej Figiel

Maciej Figiel

Wszechstronny, chętnie podejmuje się wyzwań, bo uważa, że jest to najszybsza droga ku rozwojowi. Ceni sobie kontakt z naturą i aktywny wypoczynek. Pasjonat motoryzacji i nowych technologii.

Zobacz więcej:

Rafał Bartoszak

Problem Europejskich technologii

Nie sposób zaprzeczyć, że innowacyjność odgrywa kluczową rolę w długoterminowym rozwoju gospodarczym. Europa jednak napotyka pewne wyzwania w tym obszarze. W tym artykule przyjrzymy się im bliżej.

Rafał Bartoszak

Intel, czyli lider, który nie nadąża

Intel, gigant technologiczny, zmaga się z poważnymi wyzwaniami. Autor przygląda się obecnej sytuacji firmy, analizując zarówno bieżące problemy, jak i historyczne sukcesy, zastanawiając się, czy to kryzys czy szansa na nowy początek dla Intela.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ze względów bezpieczeństwa wymagane jest korzystanie z usługi Google reCAPTCHA, która podlega Polityce prywatności i Warunkom użytkowania.