Spis treści:
Dlaczego ciśnienie opon jest tak ważnym parametrem?
Opony samochodowe na pierwszy rzut oka wydają się być trywialnie proste – przecież to tylko kawałek gumy wzmocnionej siatką drucianą. Jednak, jak okazuje się w praktyce, jest to jeden z najważniejszych komponentów auta, który odpowiada za komfort jazdy, ekonomię, a przede wszystkim za bezpieczeństwo.
Jednakże, aby ogumienie samochodu zachowywało się zgodnie z zapewnieniami producenta, niezbędne jest dbanie, by każde koło pompowane było do ściśle określonej wartości. W przeszłości odbywało się to poprzez manualne sprawdzanie ilości powietrza w ogumieniu przy pomocy manometru, jednak we współczesnych autach zadanie to pełni czujnik ciśnienia powietrza w oponach.
Jakie korzyści niesie ze sobą zastosowanie czujnika ciśnienia powietrza w oponach?
Zdecydowanie największą zaletą stosowania czujnika ciśnienia powietrza w oponach jest znaczące zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia samochodu. Zbyt mocno napompowane ogumienie będzie powodować problematyczną pracę układu zawieszenia auta, a w skrajnych przypadkach nawet utratę przyczepności.
Kolejną korzyścią płynącą ze stosowania czujników ciśnienia powietrza w oponach jest zauważalne zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów. Samochód z odpowiednio napompowanym ogumieniem będzie zużywać mniej energii, dzięki czemu podczas jazdy spali mniej paliwa lub zużyje mniej energii elektrycznej. Zyskują na tym też same opony, które zużywają się równomiernie, a ich bieżnik jest w stanie znieść znacznie większe przebiegi.
Dodatkowo czujnik ciśnienia powietrza w oponach zwiększa również komfort jazdy samochodem – ogumienie napompowane do prawidłowej wartości idealnie amortyzuje wszelkie nierówności, odciążając tym samym pracę zawieszenia pojazdu. Jest to szczególnie ważne w przypadku aut, które poruszają się na sportowych oponach niskoprofilowych.
Czym jest czujnik ciśnienia powietrza w oponach?
Jako czujnik ciśnienia powietrza w oponach TPMS (Tire Pressure Monitoring System) rozumiany jest dodatkowy układ, którego zadaniem jest ciągłe monitorowanie poziomu napompowania ogumienia zamontowanego w samochodzie.
Zadanie to może być realizowane na dwa sposoby:
- poprzez system bezpośredni
- poprzez system pośredni
Oba rozwiązania mają pewne wady i zalety, jednak w związku z nowelizacją prawa wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być fabrycznie wyposażane w czujnik ciśnienia powietrza w oponach. Ma to za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo pojazdów na drogach i jednocześnie wpłynąć na mniejszą emisję szkodliwych substancji do ziemskiej atmosfery. Zatem jak działają czujniki ciśnienia powietrza w oponach?
Bezpośredni czujnik ciśnienia powietrza w oponach
Jest to najbardziej zaawansowany i zarazem najdokładniejszy sposób mierzenia stanu napompowania ogumienia. Zasada działania tego systemu polega na umieszczeniu w każdym z kół pojazdu niewielkiego urządzenia składającego się z czujnika ciśnienia i nadajnika radiowego, który w czasie rzeczywistym monitoruje wartość ciśnienia, a następnie przesyła te dane do komputera pokładowego pojazdu.
Bezpośredni czujnik ciśnienia powietrza w oponach może być zamontowany zarówno w zaworze (wentylu) koła, jak i umieszczony na wewnętrznej ścianie felgi. Wyniki odczytywane są z wysoką dokładnością, a błąd pomiarowy nie przekracza poziomu kilku procent.
Pośredni czujnik ciśnienia powietrza w oponach
To, w jak sposób działają pośrednie czujniki ciśnienia powietrza w oponach, jest nieco bardziej skomplikowanym zagadnieniem. W przypadku takich systemów faktyczny stan napompowania ogumienia jest szacowany w oparciu o dane pobierane z czujników ABS/ESP, które mierzą faktyczny obwód toczny koła oraz jego prędkość.
Następnie taki czujnik ciśnienia powietrza w oponach przy pomocy komputera pokładowego przelicza otrzymane wartości i w razie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości informuje o tym kierowcę pojazdu.
Niestety, pośredni czujnik ciśnienia powietrza w oponach ze względu na swoją konstrukcję narażony jest na nieco większy błąd pomiarowy, który potrafi dochodzić nawet do 30%. Jest to jednak i tak niezwykle cenny system wyposażenia auta, gdyż dzięki niemu kierowca jest w stanie szybko skorygować ciśnienie do prawidłowego stanu zalecanego przez producenta ogumienia.
Jak oceniasz ten wpis blogowy?
Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!
Średnia ocena: 4.5 / 5. Liczba głosów: 8
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis.