Spis treści:
W jaki sposób działa klimatyzacja samochodowa?
Klimatyzator to dość specyficzne urządzenie, które pracuje w ekstremalnie ciężkich warunkach. Jego praca wymaga sprawnego schładzania powietrza, co realizowane jest przy pomocy kompresora, skraplacza, osuszacza, zaworu rozprężającego oraz parownika, a także płynącego przez cały ten układ specjalnego gazowego czynnika chłodzącego. Z kolei nad poprawnym działaniem całego systemu czuwa czujnik ciśnienia klimatyzacji, którego zasadę działania przybliżymy w dalszej części artykułu.
W procesie schładzania kluczową rolę odgrywa wspomniany wcześniej czynnik chłodzący. Jego zadaniem jest transfer energii termicznej, a co za tym idzie, obniżanie temperatury powietrza. Odbywa się to poprzez sprężenie czynnika przy pomocy kompresora, co z kolei powoduje znaczące ogrzanie go. Następnie czynnik trafia do skraplacza pełniącego również rolę wymiennika cieplnego.
W dalszej części procesu schłodzony czynnik przechodzi przez osuszacz, by w końcu trafić do zaworu rozprężającego, w którym w wyniku nagłego spadku ciśnienia dochodzi do znacznego ochłodzenia się samego czynnika. Tak schłodzony czynnik przepływa przez parownik, czyli innymi słowy radiator, który pozwala obniżyć temperaturę przelatującego przez niego powietrza, zanim trafi ono do kabiny pojazdu.
Nietrudno zatem wyciągnąć wniosek, że praca układu klimatyzacji opiera się głównie na zmianie ciśnienia czynnika chłodzącego. Jednak cały ten system jest niezwykle wrażliwy na przeładowanie – jeśli kompresor będzie ciągle pracować na maksymalnych obrotach, to rosnące ciśnienie może rozsadzić rurki układu klimatyzacji, doprowadzając tym samym do niebezpiecznego wycieku. Dlatego też, aby zapobiec takiej sytuacji, stosowany jest specjalny czujnik ciśnienia klimatyzacji.
Jaką rolę pełni czujnik ciśnienia klimatyzacji?
Podstawowym zadaniem, za którego realizację odpowiada czujnik ciśnienia klimatyzacji jest nadzorowanie, by czynnik chłodniczy pracował przy zachowaniu optymalnego ciśnienia roboczego. Jest to niezwykle ważne, ponieważ układ schładzacza poddawany jest bardzo wysokim obciążeniom dochodzącym nawet do 30 barów.
Zamontowana w samochodzie sprężarka klimatyzatora, która działa z maksymalną wydajnością, jest w stanie sprężać czynnik pod znacznie większym ciśnieniem. Dlatego też w układzie instalacji montowany jest czujnik ciśnienia klimatyzacji (znany również jako presostat), który bezpośrednio odpowiada za sterowanie kompresorem. Gdy tylko wykryje on przekroczenie dopuszczalnego progu, to natychmiast odłącza sprężarkę.
Czujnik ciśnienia klimatyzacji jest także zabezpieczeniem na wypadek ewentualnego rozszczelnienia i wycieku czynnika chłodzącego – w przypadku wykrycia zbyt niskiego ciśnienia w układzie nie dopuści on do załączenia się kompresora, chroniąc go tym samym przed zatarciem.
Jakie są rodzaje czujników ciśnienia klimatyzacji?
Czujnik ciśnienia klimatyzacji występuje w dwóch wariantach – analogowym i cyfrowym, dlatego też procedura diagnozy musi zostać odpowiednio dobrana do zastosowanego w samochodzie rodzaju presostatu.
Analogowy czujnik ciśnienia klimatyzacji zbudowany jest najczęściej z membrany, która w zależności od wysokości ciśnienia czynnika chłodzącego zamyka lub otwiera obwód elektryczny, dając tym samym sygnał do włączenia lub wyłączenia kompresora oraz wentylatorów.
Z kolei cyfrowy czujnik ciśnienia klimatyzacji to najczęściej sensor piezoelektryczny, który w zależności od zmierzonej wartości ciśnienia czynnika chłodzącego zaczyna emitować ściśle określone napięcie. Tak uzyskane dane są następnie przekazywane do komputera pojazdu, który w oparciu o zaprogramowane wartości steruje całym układem klimatyzacji.
Czy można sprawdzić działanie czujnika ciśnienia klimatyzacji samodzielnie?
Prawidłowa diagnoza czujnika ciśnienia klimatyzacji jest dość trudnym zadaniem i najczęściej wymaga wyciągnięcia sensora z układu. Niezbędna jest także znajomość schematu instalacji klimatyzacyjnej, która została zastosowana w danym samochodzie.
Dlatego też, w większości przypadków, dużo lepszym pomysłem jest oddanie pojazdu do wyspecjalizowanego mechanika, który podczas kontroli nie tylko sprawdzi, czy czujnik ciśnienia klimatyzacji działa w sposób prawidłowy, lecz także sprawdzi szczelność układu i w razie potrzeby uzupełni ilość czynnika chłodzącego.
Jak oceniasz ten wpis blogowy?
Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!
Średnia ocena: 4.6 / 5. Liczba głosów: 9
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis.