Działanie czujnika ciśnienia powietrza w oponach

Czas czytania: 2 min.

Dlaczego ciśnienie opon jest tak ważnym parametrem?

Opony samochodowe na pierwszy rzut oka wydają się być trywialnie proste – przecież to tylko kawałek gumy wzmocnionej siatką drucianą. Jednak, jak okazuje się w praktyce, jest to jeden z najważniejszych komponentów auta, który odpowiada za komfort jazdy, ekonomię, a przede wszystkim za bezpieczeństwo.

Opona samochodowa
Ciśnienie w oponach ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy

Jednakże, aby ogumienie samochodu zachowywało się zgodnie z zapewnieniami producenta, niezbędne jest dbanie, by każde koło pompowane było do ściśle określonej wartości. W przeszłości odbywało się to poprzez manualne sprawdzanie ilości powietrza w ogumieniu przy pomocy manometru, jednak we współczesnych autach zadanie to pełni czujnik ciśnienia powietrza w oponach.

Jakie korzyści niesie ze sobą zastosowanie czujnika ciśnienia powietrza w oponach?

Zdecydowanie największą zaletą stosowania czujnika ciśnienia powietrza w oponach jest znaczące zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia samochodu. Zbyt mocno napompowane ogumienie będzie powodować problematyczną pracę układu zawieszenia auta, a w skrajnych przypadkach nawet utratę przyczepności.

Kolejną korzyścią płynącą ze stosowania czujników ciśnienia powietrza w oponach jest zauważalne zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów. Samochód z odpowiednio napompowanym ogumieniem będzie zużywać mniej energii, dzięki czemu podczas jazdy spali mniej paliwa lub zużyje mniej energii elektrycznej. Zyskują na tym też same opony, które zużywają się równomiernie, a ich bieżnik jest w stanie znieść znacznie większe przebiegi.

Dodatkowo czujnik ciśnienia powietrza w oponach zwiększa również komfort jazdy samochodem – ogumienie napompowane do prawidłowej wartości idealnie amortyzuje wszelkie nierówności, odciążając tym samym pracę zawieszenia pojazdu. Jest to szczególnie ważne w przypadku aut, które poruszają się na sportowych oponach niskoprofilowych.

Czym jest czujnik ciśnienia powietrza w oponach?

Jako czujnik ciśnienia powietrza w oponach TPMS (Tire Pressure Monitoring System) rozumiany jest dodatkowy układ, którego zadaniem jest ciągłe monitorowanie poziomu napompowania ogumienia zamontowanego w samochodzie.

Zadanie to może być realizowane na dwa sposoby:

  • poprzez system bezpośredni
  • poprzez system pośredni
Opona bez powietrza
Zbyt niskie ciśnienie w oponie stwarza niebezpieczeństwo

Oba rozwiązania mają pewne wady i zalety, jednak w związku z nowelizacją prawa wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być fabrycznie wyposażane w czujnik ciśnienia powietrza w oponach. Ma to za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo pojazdów na drogach i jednocześnie wpłynąć na mniejszą emisję szkodliwych substancji do ziemskiej atmosfery. Zatem jak działają czujniki ciśnienia powietrza w oponach?

Bezpośredni czujnik ciśnienia powietrza w oponach

Jest to najbardziej zaawansowany i zarazem najdokładniejszy sposób mierzenia stanu napompowania ogumienia. Zasada działania tego systemu polega na umieszczeniu w każdym z kół pojazdu niewielkiego urządzenia składającego się z czujnika ciśnienia i nadajnika radiowego, który w czasie rzeczywistym monitoruje wartość ciśnienia, a następnie przesyła te dane do komputera pokładowego pojazdu.

Bezpośredni czujnik ciśnienia powietrza w oponach może być zamontowany zarówno w zaworze (wentylu) koła, jak i umieszczony na wewnętrznej ścianie felgi. Wyniki odczytywane są z wysoką dokładnością, a błąd pomiarowy nie przekracza poziomu kilku procent.

Pośredni czujnik ciśnienia powietrza w oponach

To, w jak sposób działają pośrednie czujniki ciśnienia powietrza w oponach, jest nieco bardziej skomplikowanym zagadnieniem. W przypadku takich systemów faktyczny stan napompowania ogumienia jest szacowany w oparciu o dane pobierane z czujników ABS/ESP, które mierzą faktyczny obwód toczny koła oraz jego prędkość.

Następnie taki czujnik ciśnienia powietrza w oponach przy pomocy komputera pokładowego przelicza otrzymane wartości i w razie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości informuje o tym kierowcę pojazdu.

Opona samochodowa
Warto kontrolować stan ciśnienia w oponach

Niestety, pośredni czujnik ciśnienia powietrza w oponach ze względu na swoją konstrukcję narażony jest na nieco większy błąd pomiarowy, który potrafi dochodzić nawet do 30%. Jest to jednak i tak niezwykle cenny system wyposażenia auta, gdyż dzięki niemu kierowca jest w stanie szybko skorygować ciśnienie do prawidłowego stanu zalecanego przez producenta ogumienia.

Jak oceniasz ten wpis blogowy?

Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!

Średnia ocena: 4.5 / 5. Liczba głosów: 8

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis.

Podziel się:

Picture of Maciej Figiel

Maciej Figiel

Wszechstronny, chętnie podejmuje się wyzwań, bo uważa, że jest to najszybsza droga ku rozwojowi. Ceni sobie kontakt z naturą i aktywny wypoczynek. Pasjonat motoryzacji i nowych technologii.

Zobacz więcej:

Patrycja Genczelewska

Nowości #72

Witamy w kolejnym artykule z cyklu nowości w sklepie Botland! Ostatni miesiąc przyniósł wiele inspirujących produktów, które mogą wesprzeć Wasze projekty lub po prostu rozbudzić pasję do elektroniki. Jeśli szukacie nowych inspiracji, zapraszamy do lektury!

Rafał Bartoszak

Intel, czyli lider, który nie nadąża

Intel, gigant technologiczny, zmaga się z poważnymi wyzwaniami. Autor przygląda się obecnej sytuacji firmy, analizując zarówno bieżące problemy, jak i historyczne sukcesy, zastanawiając się, czy to kryzys czy szansa na nowy początek dla Intela.

Masz pytanie techniczne?
Napisz komentarz lub zapytaj na zaprzyjaźnionym forum o elektronice.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ze względów bezpieczeństwa wymagane jest korzystanie z usługi Google reCAPTCHA, która podlega Polityce prywatności i Warunkom użytkowania.