Połączenie Arduino z modułem Ethernet
ENC28J60


 

1. Instalacja biblioteki

Pierwszy etap to pobranie i instalacja odpowiedniej biblioteki Arduino np. ze strony github.com, a następnie należy:

  • Rozpakować pobrane archiwum
  • Zmienić nazwę wypakowanego folderu na przykładowe EtherCard, następnie przenieść wraz z całą zawartością do katalogu libraries w folderze Arduino
  • Zrestartować środowisko Arduino IDE, nowa biblioteka powinna zostać dodana

 

2. Połączenie układów

Kolejnym krokiem jest fizyczne połączenie układów (np. za pomocą przewodów połączeniowych). Należy to zrobić według poniższej tabelki:

 

 

Moduł
ENC28J60
 

Arduino
UNO

Arduino
Mega
, ADK

 VCC

3,3V 3,3V

 GND

GND GND

 SCK

PIN 13 PIN 52

 SO 

PIN 12 PIN 50

SI

PIN 11 PIN 51

CS

PIN 10 PIN 53

 

 

Dodatkowo w programie dla Arduino Mega należy zamienić linię:

ether.begin(sizeof Ethernet::buffer, mymac)

na

ether.begin(sizeof Ethernet::buffer, mymac,53)//53 - jest linią CS

3. Przykładowy program

Następnie należy otworzyć przykład backSoon, znajdujący się w nowo dodanej bibliotece i skonfigurować wartości:

  • myip - adres IP Arduino
  • gwip - adres bramy domyślnej (ang. gateway), jest to np. adres rutera sieciowego.
  • mymac - unikalny adres MAC modułu

 

Wartości te będą wykorzystane, gdy nie powiedzie się próba ustawienia dynamicznego adresu IP - serwer DHCP. W celu całkowitego wyłączenia próby połączenia poprzez DHCP należy wpisać wartości 1 przy definicji STATIC (domyślnie wartość 0).

 

Kolejne etapy to podłączenie Arduino poprzez USB, wgranie programu backSoon z odpowiednią konfiguracją adresu IP i bramy domyślnej. 

 

W celu sprawdzenia poprawności działania, należy:

  • otworzyć Monitor Portu Szeregowego znajdujący sie w Menu Narzędzia środowiska Arduino, ustawić prędkość transmisji 57600 baud (taki jak w programie backSoon)
  • podłączyć przewód sieciowy do gniazda RJ-45 modułu ethernet
  • zrestartować moduł Arduino za pomoca przycisku RESET
  • po upływie kilkunastu sekund na ekranie Monitora Portu Szeregowego powinien pojawić się adres IP Arduino
  • następnie należy sprawdzić odpowiedź modułu na polecenie ping uruchamiając wiersz poleceń i wpisując komendę ping x, gdzie x jest adresem IP modułu Arduino. Można uruchomić przeglądarkę i wpisać adres IP modułu. Na ekranie powinna pojawić się strona z informacją jak na rysunku poniżej. 

 

 

 

 

zapraszamy do współpracy!